Scene.hu demoshow - valós idejű animációk

forrás Prim Online, 2007. április 19. 17:00
A  Scene.hu stábja 2007. április 21-én demóvetítést és kötetlen találkozót tart. Az esemény apropóját adja, hogy idén ismét megrendezték Németországban a Demoscene egyik legnagyobb eseményét, a 4 napos Breakpoint 2007 találkozót. Azt  a nemzetközi összejövetelt és versenyt, ahol fiatal, hobbista programozók, grafikusok és zenészek mellett időnként feltűnnek a játékipar elismert fejlesztői  is. A cél adott: minden csapat el akarja kápráztatni a közönséget, szigorúan szabadidőben készített látványos, valós idejű animációkkal, azaz demókkal.
A valós idejű animációk, szaknyelven „demók” készítése még a 80-as években indult el, az akkori meglehetősen korlátozott képességű számítógépeken. Az idő előrehaladtával és a technika fejlődésével egy új,  önálló művészeti ág, és egy e köré formálódó nemzetközi közösség, szubkultúra alakult  ki, ami demoscene-nek nevezi önmagát. A közösség méretére jellemző, hogy évente 60-80 fesztivált rendeznek a világ minden táján, nemritkán több ezer résztvevővel. A fesztiválokon - melyeknek legalább olyan fontos része az alkotók találkozása, barátságok, kapcsolatok kialakítása, mint maga a verseny - a többféle animációs  kategóriákon kívül zene- és grafikai művekkel is indulhatnak a résztvevők.

A  valós idejű kifejezés esetünkben azt  takarja, hogy az ilyen kisfilmek, ellentétben a legtöbb számítógépen kreált animációval, nem előre letárolt képkockák sorozatából állnak össze. Az alkotók nem egyszerűen egy animációt készítenek, hanem egy számítógépes programot, amely minden egyes megjelenítendő képkockát a felhasználó gépen számít ki, megjelenítés közben. Ebből fakad a műfaj érdekessége is. Egy ilyen animációt éppen ezért nem egyszerűen egy grafikus készít, hanem programozó, grafikus és zenész összehangolt munkájának eredménye. Ezek az animációk megvalósításuk technikai hátterét tekintve leginkább a játékprogramokhoz, megjelenésükben pedig legtöbbször rövidfilmekhez, videóklipekhez hasonlítanak.

Rengeteg érdekes produkció született az idei Breakpointon is. Kihagyhatatlan az  Fr-041: Debris, a Kkrieger alkotóinak új demója, mely szokásukhoz híven mindösze 180 kilobájtban produkál játékprogramokat    megszégyenítő látványvilágot. A kifejezetten játékprogramok futtatására tervezett konzolokra is számos kiváló alkotás készült. Itt mutatták be a világ első Xbox 360-as demóját. A The Black Lotus nevű csapat (mely nagyrészt a Battlefield sorozat fejlesztőiből áll) Suicide Barbie című demójával PSP-n produkált lélegzetelállító vizuális megoldásokat. Több magyar siker is született, például a speciális (azaz méretében korlátozott) játékprogram  kategóriában győztes, rendkívül mókás robotszumó játék. Ezt  mindenképp érdemes kipróbálni, ráadásul mérete kevesebb mint 100 kilobyte.

A  versenyek mellett érdekes, leginkább szakmai jellegű előadások is zajlottak, melyek témája elsősorban a programozás, grafika és a játékprogram-fejlesztés volt. Az idei meghívottak között szerepelt a minden játékrajongó által rettegett filmrendező, Uwe Boll is, aki igen szabadszájú előadással és még sehol nem látott filmjelenetekkel készült.

A Scene.hu demoshow 19:00-tól  kezdődik, és előreláthatólag 21:00-ig  tart. A vetítés fő témája a Breakpoint 2007 termése, de emellett klasszikus és kevésbé ismert produkciókat is megnézhetnek az érdeklődők.

Helyszín: Angyalföldi József Attila Művelődési Központ, XIII., József Attila tér 4.