Amazon 2.0: szövetség mindenkivel
Kiss Ádám Zoltán, 2007. április 30. 09:15
A rendkívül eredményes évet zárt Amazon.com teljesen új stratégiával áll elő, akár a rivális eBay-en megvásárolt árukat is ők raktároznák és szállítanák.
A Wall Street-i elemzőknek sosem tetszett a vállalat hatalmas raktárkapacitása, inkább az eBay nem megfogható szerteágazó rendszerét tekintették sikeresnek, de az Amazon alaposan rácáfolt erre, mikor 23 százalékkal megnövelte bevételét, és ennek hatására 40 centtel emelkedett részvényei ára.
Az új elképzelés nem is annyira új, a cég eddig is kiszolgált külsős vállalkozásokat, amennyiben azok oldalain keresztül hirdették termékeiket. A most kitalált üzleti modell ezt egy nagy lépéssel vinné tovább, a máshol, például az eBayen megvásárolt termékeket is raktározhatják a vállalatok náluk, és a kiszállításért is ők felelnének. Az árumozgás valós gond, nem véletlen, hogy az amerikai posta májustól teljesen átszervezi szolgáltatásait, és a légifuvarozás megújítása mellett megszünteti a kisebb csomagok, levelek hajón történő nemzetközi szállítását.
A több százezer négyzetmétert birtokló Amazon világszerte 20 nagy elosztó központtal rendelkezik, és nemhogy csökkentené, hanem növelné ezt a kapacitást. A jelek szerint a tárolás jó üzlet, a cég üzleti adatokat tároló S3 szolgáltatása tavaly júliusban 800 millió tételt jegyzett, most áprilisban már 5 milliárdot. Ez jó példa arra, miért nevezik az elemzők az új struktúra szerint dolgozó vállalatot Amazon 2.0-nak, a hangsúly az egyszerű online kiskereskedelmi tevékenységről egyre inkább a jól kifizetődő bérszolgáltatások felé tolódik el, ami profilváltással felérő folyamat.