Élénkíti a versenyt a mobil-számhordozhatóság
MTI Sajtóadatbank, 2007. május 2. 10:38
Kelet-közép-európai bevezetése után két évvel a mobil-számhordozhatóságról elmondható, hogy segített eltávolítani a verseny bizonyos korlátait, rákényszerítette a szolgáltatókat az ügyfelek igényeinek pontosabb követésére, s hozzájárult a marketing és a márkaépítés központi szerepének megőrzéséhez is - állapítja meg az IDC kutatása.
Az amerikai piackutató szerint azonban egyelőre nem sikerült kiváltania az egyes szolgáltatók által remélt, mások által pedig rettegve várt drámai hatást.
Az IDC legújabb tanulmánya szerint a kis- és nagyméretű mobilszolgáltatók előnyükre tudják fordítani a számhordozhatóságot, és márkaépítésre összpontosító, hosszú távú és átfogó mobil-számhordozhatósági stratégiával annak potenciális negatív hatásait is el tudják kerülni.
A távközlési piac liberalizálásában fontos lépésnek tartott és az uniós irányelv által is előírt számhordozhatóság lehetővé teszi, hogy a mobilfelhasználók a számuk megváltoztatásával járó költségeket és kényelmetlenségeket elkerülve váltsanak mobilszolgáltatót. Ezzel párhuzamosan hatósági előírások élénkítik a szolgáltatók közötti versenyt, és akadályozzák meg, hogy a szolgáltatók a hálózatot váltó ügyfelek szankcionálásával erősítsék piaci pozíciójukat.
Az IDC szerint három fő tényező gyakorol hatást a felhasználói migrációra: a felhasználói motiváció, a szolgáltatók promóciós tevékenysége, valamint a számhordozás akadályai, azon belül a díjak és a hosszadalmas eljárások. Ugyanakkor a szolgáltatóváltási döntés fő mozgatórugója a meglévő szolgáltatóval kapcsolatos attitűd.
Az IDC vizsgálata szerint a kelet-közép-európai országok többségében viszonylag alacsony a hordozott számok összesített aránya: az összes előfizetés kevesebb mint 1 százaléka. Ez részben azzal magyarázható, hogy csak egészen a közelmúltban vezették be a számhordozhatóság szabályozását. Tény az is, hogy az ügyfelek lassan alkalmazkodnak a változásokhoz.
A tanulmány szerint az egyetlen kivétel Észtország, ahol a felhasználók 4,2 százaléka váltott szolgáltatót a számhordozhatóság 2005. januári bevezetése óta.
A kutatás szerint, bár a felhasználói migráció aránya a régió egész területén viszonylag alacsony, a szolgáltatót váltó ügyfelek száma várhatóan nőni fog a következő években, amint a felhasználók hozzászoknak majd a lehetőséghez, és a hatósági beavatkozás egyre több akadályt szüntet meg a számhordozhatóság területén.
Magyarországon a 2004 májusa óta igénybe vehető mobil-számhordozás keretében a három mobiltelefon-szolgáltató ügyfelei márciusban 4 ezer számot hordoztak. A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a számhordozás március végéig összesen 155 708 mobilszámot érintett.