A hordozható rendszerek iránt régiószerte megfigyelhető, töretlen keresletnek köszönhetően az európai, közel-keleti és afrikai országokat átfogó EMEA régió minden előzetes várakozást meghaladó PC-értékesítést produkált 2007 első negyedévében. Az IDC által közzétett előzetes adatok szerint az eladott PC-k 19,4 millió darabos mennyisége 13,2 százalékkal volt magasabb, mint 2006 első negyedévében, ezen belül a noteszgépek forgalma 34,3 százalékkal emelkedett.
Az asztali gépes szállítások száma nem változott tavaly óta, de a hordozható eszközök iránti kitartó kereslet, és különösen az otthoni szegmens és a CEMA térség (Közép-Európa, Közel-Kelet és Afrika) folyamatai összességében véve növekedést eredményeztek. A piac vezető szereplői, a HP és az Acer tovább növelték piaci részesedésüket, és a Toshiba, a Packard Bell, valamint az Asus is bővülésről számolt be. A Dell számára továbbra is hátrányos volt a vállalati kereslet lassulása és az otthoni szegmens kiskereskedői között zajló verseny. A Fujitsu Siemensnek és a Lenovónak a piaci átlagtól elmaradó mértékben sikerült növelnie eladásait.
„A szállítók többségénél a teljes régióra jellemző élénk noteszgép-kereslet volt a növekedés fő mozgatórugója” – mutatott rá Karine Paoli, az IDC személyi számítástechnikai csoportjának kutatási igazgatója. „A széles kínálatnak és az egyre vonzóbb dizájnnak köszönhetően Nyugat-Európában változatlanul erőteljes kereslet mutatkozik a hordozható eszközök iránt az otthoni felhasználók körében. A szállítók közötti éles verseny ugyanakkor az árakat is rendkívül kedvező szinten tartotta. E tényezők együttesen határozott, 40 százalékos növekedést eredményeztek az otthoni noteszgépek értékesítésében” – fűzte hozzá. „A 2004 óta növekvő telepített bázisból eredően a következő két évben is stabil két számjegyű növekedésre számítunk. Az otthoni felhasználók igényeinek kikristályosodása és finomodása minden szállító számára felülértékesítési (up-sell) lehetőségeket teremt.”
„A hordozható gépek terjedésének gyorsulása különösen a kelet-közép-európai térségben nyilvánvaló, ahol a noteszgépek értékesítése összességében véve 70 százalékkal nőtt. Ennek fő oka az otthoni piac bővülése, a háztartások növekvő vásárlóereje és a lendületes gazdasági növekedés, valamint az, hogy a nemzetközi szállítók piaci részesedésért folytatott éles versenye egyúttal az árakat is lenyomta” – magyarázta Stefania Lorenz, az IDC CEMA programmenedzsere.
Ennek eredményeképpen az eladott noteszgépek mennyisége a régió legtöbb országában meghaladta az asztali gépek értékesítési volumenét. „Ebben a negyedévben is a noteszgépek adták a teljes nyugat-európai PC értékesítés több mint 50 százalékát. A hordozható számítógépek gyorsuló kelet-közép-európai terjedése Csehországban és Magyarországon is 50% fölé emelte a noteszgépek összértékesítésen belüli arányát” – mutatott rá Morvay Eszter, az IDC EMEA PC Tracker vezető elemzője. „A noteszgépek a Közel-Keleten is lendületesen terjednek. Szaúd-Arábiában például a noteszgépek kétszer akkora mennyiségben fogynak, mint az asztali PC-k” – fűzte hozzá.
A Vista nem volt kiemelt növekedésösztönző tényező az első negyedév során, de a processzorváltásokkal együtt egyértelműen hozzájárult a növekedéshez és szerepe volt az asztali szegmens gépeinek lecserélésében is, ami csökkentette az asztali gépes eladások visszaesésének mértékét.
„Az otthoni felhasználók noteszgépek iránti kereslete és a CEMA régió további növekedése az év egészében fontos piacalakító tényező marad, az év második felében pedig az üzleti célú PC-k cseréjének élénkülésére számítunk, ami rövid távon kedvező kilátásokat ígér” – jelentette ki Karine Paoli. „Az árverseny ugyanakkor változatlanul éles marad minden szegmensben, az árbevétel-növekedés pedig szerényebb lesz. Ezért a szállítók rákényszerülnek majd, hogy megkeressék a piaci részesedés és a nyereség közötti kényes, optimális egyensúlyt” – tette hozzá.
A magyar piacon a régiós tendenciáktól kissé eltérő jelek mutatkoztak 2007 első negyedévében. Az asztali PC értékesítés közel 15%-ot zuhant darabszámban, ami elsősorban a tavaly év végi szárnyaló Sulinetes PC eladások okozta űrnek volt köszönhető. Az első negyedévben megjelenő Vistának sem volt még jelentősebb hatása. A notebook piac viszont tovább bővült, közel 30%-ot az előző év azonos időszakához képest. A hordozható számítástechnika iránti igény még jobban erősödött, ezt segítette elő a 3 mobilszolgáltató által kínált mobil-internet előfizetés kedvezményes notebook vásárlási feltétellel egybekötve.
- A HP megőrizte határozott vezető szerepét a piacon. Összességében véve 25 százalékos növekedést produkált, és változatlanul a noteszgépek szegmensében volt a legsikeresebb – 57 százalékos 2006 első negyedévéhez viszonyított növekedéssel.
- Az összesítést vizsgálva továbbra is az Acer növekedett a leggyorsabb ütemben az 5 vezető cég közül. Stabilan (46 százalékkal) bővítette eladásait a noteszgépek szegmensében, de az asztali gépek piacán is sikerült kiemelkedő, 48 százalékos növekedést elérnie.
- A Dell ismét visszafogott negyedévet zárt. Összesített eladásai némileg zsugorodtak, mivel az eredményekre továbbra is kedvezőtlen hatást gyakorolt a vállalati kereslet lassulása, valamint a HP által generált, illetve az otthoni gépeknél a kiskereskedelmi csatornában zajló verseny.
- A Fujitsu-Siemens Computers a 2006 második felére jellemző lassulást követően 2007 első negyedévében ismét az erősödés jeleit mutatta. Nyugat-európai teljesítménye hullámzó volt, de – különösen a noteszgép-szegmensben – sikerült javítania versenyképességét és ellátási lánca működését.
- A Toshiba továbbra is jól teljesített és megőrizte 5. helyét az összesített EMEA régióbeli rangsorban.
- A 6. illetve 7. helyen álló Lenovo és Packard Bell szintén egészséges teljesítményt nyújtott az első negyedévben. A Lenovo visszatért a biztató, 14 százalékos növekedési ütemhez, míg a Packard Bell különösen a lakossági szegmensben zárt sikeres negyedévet. Az Asus szintén tovább növelte részesedését a noteszgépek piacán, és megőrizte összesített 8. helyét.
Az első 5 szállító: az EMEA-régióban eladott PC-k darabszáma szerint*2007 első negyedévi előzetes adatok (ezer db)
|
2006. I. negyedév |
2007. I. negyedév |
2006. I. negyedév piaci részesedés |
2007. I. negyedév piaci részesedés |
Növekedés |
HP |
3030 |
3772 |
17,7% |
19,4% |
24,5% |
Acer |
1591 |
2333 |
9,3% |
12,0% |
46,7% |
Dell |
2347 |
2317 |
13,7% |
11,9% |
-1,3% |
Fujitsu Siemens |
1326 |
1420 |
7,7% |
7,3% |
7,1% |
Toshiba |
794 |
977 |
4,6% |
5,0% |
23,0% |
Egyéb |
8 050 |
8 584 |
47,0% |
44,2% |
6,6% |
Összesen |
17 137 |
19 402 |
100,0% |
100,0% |
13,2% |
Forrás: IDC EMEA, 2007 I. negyedévi előzetes eredmények, 2007. április 20.
*PC szállítások = asztali és noteszgépek