NHH - újabb lépések a hátrányos hűségszerződések ellen
MTI Sajtóadatbank, 2007. május 7. 09:32
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) újabb lépéseket tett az ügyfeleknek hátrányos távközlési hűségszerződések módosítása érdekében: több mint 800 szolgáltató figyelmét hívta fel levelében arra, hogy vessék össze saját szabályozásukat a leírtakkal, s ha szükséges változtassák meg az esetleges jogszerűtlen kikötéseket, és tegyék lehetővé az előfizetők tényleges választási szabadságát.
Márton György, az NHH szóvivője ezzel összefüggésben az MTI-nek elmondta: a hatóság piacfelügyeleti tevékenysége keretében vizsgálta több szolgáltatónál a határozott és a határozatlan idejű előfizetői szerződéseket, valamint az egyedi előfizetői szerződésekben rögzített kikötéseket, illetve azok összhangját a jogszabályi rendelkezésekkel.
Hozzátette: az Általános Szerződési Feltételeket vizsgálva a hatóság sok esetben a szolgáltatók által határozott idejűnek nevezett szerződések megszűnése szempontjából aggályos, az elektronikus hírközlésre vonatkozó jogszabályokkal összhangban nem álló szerződési feltételt tárt fel.
Az NHH szerint a jogszabályoknak nem megfelelő problémás szerződési feltételek két fő csoportba sorolhatók. Az egyik szerint "a szerződés határozott időtartama lejártát megelőzően az előfizetőnek adott időpontig jeleznie kell a szerződés felmondását, ellenkező esetben a szerződés automatikusan meghosszabbodik újabb határozott időre."
Az NHH szerint ez a szerződési feltétel nem szolgálja a fogyasztók érdekeit, a meghosszabbítás nem feltétlenül egyezik az előfizető valós szándékával, szerződéses akaratával, s korlátozza az előfizető választási szabadságát. A szöveg nem áll összhangban a vonatkozó jogszabályokkal sem.
A másik feltétel szerint "a szerződés határozott időtartamának lejártát követően az előfizető felmondása vagy más – megszüntető nyilatkozat - hiányában a szerződés automatikusan újabb határozott idővel meghosszabbodik, vagy határozatlan idejűre változik", azaz egy már nem létező szerződéshez újabb jogkövetkezmény fűződik.
Márton György ezzel összefüggésben elmondta: az NHH a leírtakból adódóan szükségesnek tartja, hogy amennyiben indokolt, a szolgáltatók módosítsák a szerződési feltételeket úgy, hogy a fogyasztók a szolgáltatók által kidolgozott átlátható és objektív feltételek ismeretében, választási szabadságukkal élve dönthessenek. Aktív közreműködésük, kifejezett akaratuk eredményezze a szerződéses jogviszony létrejöttét, módosulását vagy megszűnését, s ne a szolgáltató által egyoldalúan meghatározott feltételek.
Mindez azért is fontos, mert a szolgáltatók és az előfizetők közötti előfizetői szerződések részét képezik annak az Általános Szerződési Feltételek dokumentumnak, aminek a kialakításában a fogyasztók - mint szerződő felek - nem vehetnek részt. a hatóság ezért is foglalkozik kiemelten azok vizsgálatával.
A hátrányos hűségszerződések módosításával az NHH már korábban is foglalkozott: a felmondást az április 20-án közzétett határozat-tervezete is megkönnyíti.
Az NHH Tanácsa a piacelemzési folyamat második körében nemrégiben tette közzé azt a határozat-tervezetet, amelyben a vezetékestelefon-hálózathoz való hozzáférés kiskereskedelmi piacaira vonatkozó elemzés mellett új elemként szabályozza a fogyasztók választási szabadságát korlátozó úgynevezett hűségszerződések felmondását is.
Az NHH-nak nem célja a határozott időre szóló kedvezményes ajánlatok megtiltása, de ezek a határozat hatálybalépését követően már nem tartalmazhatnak a fogyasztók választási szabadságát korlátozó feltételeket, illetve a változtatást csak aránytalan költségekkel lehetővé tevő kitételeket.
A határozattervezetet az érintettek a Hírközlési Értesítőben való megjelenést követő huszadik napig véleményezhetik. A konzultációt követően a tanács a véglegesített határozatot megküldi az Európai Bizottságnak, és egyetértése esetén a végleges határozatot kihirdeti.