Az elektronikus munkaerő-toborzási üzletág 1999-es évét hatalmas pénzügyi mozgások, nagy befektetések jellemezték. Az online álláshirdetés érthetően jó üzlet, hiszen az információ közvetítésére szolgáló felület (azaz a tárhely) olcsó, a hirdetések terjedelme gyakorlatilag korlátlan, de az online álláshirdetés mellett még számos kézenfekvő érv felsorakoztatható - többek között a gyorsaság és a rugalmasság -, a siker tehát csupán a hirdetésszervezők rátermettségén, a weboldalak minőségén és az eredményes promóción múlik.
Ami a hazai kínálatot illeti, 1998-tól elsőként a munkaerőpiacon már tevékeny fejvadászok és személyzeti tanácsadók jelentek meg weboldalaikkal, mintegy új csatornával kiegészítve tevékenységüket. Többségük az önreklámon kívül fontosnak tartotta, hogy aktuális állásajánlataival is jelen legyen a hálón, jó esetben rendszeresen frissítette is azokat.
A második lépcsőben, 1999 második felétől kezdődően jelentek meg azok az új típusú állásközvetítők, amelyek már hagyományos interjúkészítő irodák fenntartása nélkül üzemelnek, csupán virtuálisan találkoznak az álláskereső ezrekkel, akik a web felületén közzétett állásajánlataik között böngészhetnek, illetve számítógépeiken keresztül továbbíthatják online módon kitöltött személyes adatlapjaikat. Rovatunkban tavaly sorban bemutattuk a piac új szereplőit, amelyek nyilatkozatuk szerint mind vezető pozícióra törekszenek a most formálódó online HR (Human Resource) piacon. A közöttük folyó versengésre utaló nyomok azok a hirdetések, amelyeket nap mint nap láthatunk a nyomtatott sajtóban, a szórólapokon és az utcai óriásplakátokon. Stratégiai jelentősége lesz annak, hogy melyik állásbank melyik nagy magyar portálsite-tal köt majd megállapodást. Ezt bizonyítja a közelmúlt egyik szerződése, amelynek következtében a HVG által létrehozott Jobbank.hu beépült az Origo nyitóoldalába, és ezzel a lépéssel meg is alapozták az állandó magas látogatottságot.
A verseny azonban továbbra is teljesen nyitott, sőt a résztvevőknek még számítaniuk kell a harmadik lépcsőben belépő erős versenytársakra, nevezetesen a nagy nemzetközi karriersite-ok magyarországi képviseleteinek megjelenésére. A világpiacon terjeszkedő állásbankok előnye, hogy nemzeti képviselőik egy kiforrott, a világ más részein már bevált, kész rendszert kapnak, ugyanakkor a hazai álláskínálatot egy nemzetközi adatbázissal egészíthetik ki. (Terveink szerint a jövőben hírt adunk majd e vállalkozások hazai indulásáról, vezetőiknek elképzeléséről is.)
A nemzetközi piacon időközben szintén megállíthatatlanul növekszik a versenytársak száma, érdekes végigböngészni az Internet Business Network oldalán levő "TOP100 Recruiting Sites" című listát, illetve meglátogatni az elemzők által legjobbnak ítélt weblapokat (például: CareerMosaic, Wall Street Journal, AltaVista/Worklife). Az "electronic recruitment" üzletág növekedéséből adódó trend következménye az online adatbankok specializálódása is.
Néhány éve még csak kétféle jellemző karrierkikötővel találkozhattunk: az egyik a Computerjobs típusú, kizárólag az IT területére koncentráló állásbank, a másik a minden szakterület felé nyitott, főként az állásajánlatok nagy számából tőkét kovácsoló óriássite (Monster.com, Headhunter.net stb.) volt. Ma azonban már számos olyan állásközvetítő üzemel a weben, amely egyetlen szakmára fókuszálva egy adott rétegközönséget céloz meg. Mindez a felhasználónak is kedvez, hiszen az online álláskeresés ezáltal egyre kevésbé lesz esetleges, a jól kialakított rendszerekhez szívesen visszalátogat az adott szakmában dolgozó szakemberekből álló közönség.
A szakosodott állásbankok a számítástechnikát követően elsősorban az egészségügy (www.medsearch.com vagy a magyar példa: www.mednet.hu), a biztosítási szektor (www.4insurancejobs.com) és a bankok (www.jobsforbankers.com) területén alakultak ki, de létezik hasonló webhely a sport világában dolgozóknak (www.jobsforsports.com) vagy akár a teherautó-sofőröknek (truckersjobnet.com). Sorolhatnánk még a számtalan beszédes domainnevet (például ShowBisJobs.com, LawJobs.com, Engineerweb.com), amiből egyre világosabban kitűnik, hogy az Egyesült Államokban, ahol e site-ok üzemelnek, az online szolgáltatások valóban az olcsó neteléréssel rendelkező széles tömegekre építkezhetnek.
A magyar internetes álláspiac élénkülése mögött felfedezhető az alapítók optimizmusa, amely szerint a világháló már a közeljövőben Magyarországon is a nagyközönség médiumává válik, és együtt reméljük, hogy nemsokára idehaza is találkozhatunk az új generációs álláskeresők és munkaadók internetes karriertörténeteivel.