Internetes piackutatás indul Magyarországon

MTI Sajtóadatbank, 2000. február 1. 20:55
Az amerikai Global Market Insite (GMI) Incorporation megvásárolta a Heuréka Research Kft. piackutató céget, és megkezdte internetes közvélemény-kutató tevékenységét Magyarországon és a kelet-közép-európai térségben.
Robert W. Monster, a GMI Inc. elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján kiemelte: az internetes piackutatás lényege, hogy az interjúalanyokat nem kérdezőbiztos kérdezi, hanem a teszt a számítógép képernyőjén jelenik meg, amelyekre on-line módon lehet válaszolni. Ennek költségei a hagyományos közvélemény-kutatásénak a felét teszik ki, míg az eredmények néhány órán belül elkészülnek. Hagyományos módon legkevesebb három hét szükséges egy felmérés eredményének megszületéséhez.

Vág András, a Heuréka Research Kft. ügyvezető igazgatója, a GMI Inc. kelet-közép-európai regionális igazgatója az MTI-nek elmondta: a Heuréka Kft. tulajdonjogáért az egymillió dollár alaptőkéjű GMI Inc.-ből 2 százalékos tulajdoni részt kapott. A múlt év augusztusában megalakult és már 110 országban jelen lévő GMI Inc. az idén 3 millió dollár árbevételt vár, jövőre 16,5 millió, 2002-re pedig 33 millió dollárt tűztek ki maguk elé.

A GMI Inc. budapesti igazgatósága 2000-ben 140-150 millió forint árbevételt és 60-70 millió forint adózás utáni nyereséget, két év múlva pedig már egymilliárd forint feletti forgalmat remél. Optimizmusukat alátámasztja, hogy piaci elemzők az internethasználók számának robbanásszerű növekedését és a piackutatás 90 százalékának interneten történő lebonyolítását vetítik előre egy-két éven belül.

Vág András közölte: a módszer további előnye, hogy a számítógépen listákat és mozgóképeket is meg lehet mutatni, továbbá a kényes témák kérdéseit is fel lehet tenni. Az internetes piackutatást kizárólag regisztrált állandó kérdezetti körrel végzik, akik részvételükért kérdőívenként 500-1000 forintot kapnak. Így az internetes piackutatás távmunkalehetőséget, egyben jövedelemkiegészítést kínál a résztvevők számára. Király László, az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetének (Sztaki) osztályvezetője elmondta: a GMI Inc. megbízásából a kérdőívek szoftverét az MTA Sztaki fejlesztette ki és folyamatosan gondozza, ami éves szinten 40-50 millió forintos megbízást jelent.