A Harris Interactive által 2007 februárjában lefolytatott közvélemény-kutatás rámutatott, hogy tíz kamasz közül nagyjából négy (43%) szerint szülei többnyire tudják, mit tesznek a neten, de semmilyen szabályhoz nem kötik azt, míg 37 százalékuk szerint a szüleiknek fogalmuk sincs erről. Ráadásul tíz kamasz közül nagyjából négy (43%) azt is jelezte, hogy az internetes durvaság valamilyen formájával találkozott az elmúlt évben.
Mire középiskolások lesznek, a gyerekek valószínűleg legalább annyit, de még inkább többet tudnak az internetről, mint a szüleik. A kamaszok tanuláshoz, kommunikációhoz és társadalmi kapcsolataikhoz egyaránt használják az internetet, zenét keresnek és töltenek le, játszanak, és a ruhától az elektronikai termékekig mindenfélét vásárolnak az interneten. Habár ismerik az internet kezelését, de ítélőképesség szempontjából és érzelmileg nem eléggé érettek ahhoz, hogy elkerüljék a bajt. A serdülők végül is gyerekek. A gyerekek pedig sebezhetők. Itt lép be Ön a képbe.
Hogy tisztában lehessen azzal, miért is van szüksége kamaszkorú gyerekének az Ön netes segítségére és felügyeletére, álljon itt néhány, a 13-17 évesek körében az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma, a Cox Broadcasting és a gyermekek elleni bűnök New Hampshire-i kutatóközpontja friss felméréseiből válogatott statisztikai adat.
A serdülőkre leselkedő netes veszélyek
Mit gondolnak, és mit tesznek a serdülők
Amiről lehet, hogy nem tudnak a szülők
A szülőknek gyerekeiknek számítástechnikai biztonságra való tanításának megsegítésére a Symantec elindított egy, a szülők számára az alábbi témákban útmutatást, segédeszközöket és információt tartalmazó weblapot a www.norton.com/familyresource címen.
Hogyan védjük magunkat és családunkat? – A MySpace-szel, a YouTube-bal és a többi kapcsolatépítő hellyel, az internetes morállal, a titkossággal, a biztonságos böngészéssel, a közvetlen üzenetekkel és a netes játékokkal kapcsolatos tanácsok.
Beszéljük meg a gyerekkel! – A különböző korú gyerekekkel megbeszélendő, internetbiztonsággal kapcsolatos témáknak a felsorolása.
Szülői segédeszközök – A biztonságos böngészéssel és kereséssel kapcsolatos legfrissebb hírekkel, jelentésekkel és információkkal, köztük egy havonta megjelenő biztonsági beszámolóval, a pénzügyi adatok ellopása utáni helyzet helyrehozásához szükséges gyakorlati tanácsokkal, az adathalászat elleni javaslatokkal, valamint a vírusoktól, veszélyforrásokról és egyéb támadásokról szóló legfrissebb hírekkel vértezi fel a szülőket.
Beszélgessen el serdülőkorú középiskolás gyerekével az internet biztonságáról! Értesse meg vele a biztonságos és a veszélyes netes viselkedés közti különbséget! Így történik ez a való világ dolgaival kapcsolatban, hát legyen ez így a virtuális világ esetében is! Mindkét helyen ugyanazok az alapszabályok érvényesek. Meg kell tanítani a gyereket arra, hogy ne álljon szóba idegennel, ne mutatkozzon be neki, ne adja meg a telefonszámát, és ne mondja meg, hogy hol lakik. El kell magyarázni a gyereknek, hogy miért. El kell magyarázni, hogy ugyanezek a szabályok vonatkoznak a netre is, és azt is, hogy miért.
Kérje meg, hogy mutassa meg az általa felkeresett webhelyeket! Kérdezze meg, hogy hol cseveg a neten! Kérje meg, hogy mutassa meg a saját MySpace-lapját, vagy az azon a közösségi webhelyén levőt, amelyre bejelentkezett! Kérje meg, hogy mutassa meg csevegőpartnereinek listáját, mondja el, ki kicsoda, és hogyan ismerkedtek meg! Figyelmeztesse a személyes adatok bárki számára hozzáférhető, nyilvános webhelyen történő megadásának veszélyeire!
A fentebb idézett kutatások arra is rámutattak, hogy azok a kamaszok, akikkel szüleik rendszeresen beszélgetnek a biztonságos internetezésről, sokkal kevésbé viselkednek önveszélyesen a neten. A kamaszok 98%-a például – mielőtt szülei erről beszélgettek volna vele –meg volt győződve arról, hogy veszélytelen dolog feltenni a fényképét a netre, de a biztonságos internetezésről szóló beszélgetést követően már csak 25%-uk vélekedett így. A kézenfekvő feladat: beszélgessen el serdülőkorú gyerekével az internet biztonságáról! Ez nagyon sokat jelent.
Amellett, hogy elbeszélgetünk a középiskolás kamasszal, arra is oda kell figyelni, hogy mit tesz a neten. Ennek számos módja van. Az egyik legegyszerűbb dolog az, hogy a gyerek által használt számítógépet nem a gyerek saját szobájába, hanem a lakás egy közös, szem előtt levő részén helyezzük el. Sokkal kisebb a valószínűsége, hogy óvatlanul járjon el a gyerek, ha a gép ott van, ahol bármikor rá lehet nézni.
A lényeg: A virtuális világ alkalmasint nem veszélyesebb a valódinál. Meg szokta beszélni kamasz gyermekével a való világ dolgait. Felállítja a korlátokat, és megtanítja a megfelelő viselkedés szabályait. El is magyarázza ennek miértjét. Tegye hát ezt a virtuális világgal is! Az internet a valódi élethez hasonlóan remek hely, ahol a tinik tanulhatnak, tapasztalatokat szerezhetnek, és kapcsolatban lehetnek. Ha Ön is segít, nem is lesz belőle más.