Előfizetői szerződések: lesújtó tapasztalatok

forrás Prim Online, 2007. július 4. 10:17

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) piacfelügyeleti tevékenysége során az elmúlt két évben közel száz szolgáltató mintegy 15 millió előfizetőt érintő egyedi előfizetői szerződéseit vizsgálta, és az eljárás lesújtó eredményt hozott - jelentette be az NHH szerdán.

A helyhez kötött és a mobiltelefon, valamint az internet és a műsorelosztási piacokon működő közel száz szolgáltató írásban megkötött egyedi előfizetői szerződéseinek (EESZ) vizsgálata során a hatóság egyetlen olyan szolgáltatót sem talált, amelynek szerződései teljes mértékben megfeleltek volna a jogszabályi követelményeknek.

A hatóság az elektronikus hírközlésről szóló törvény alapján minden ellenőrzött szolgáltatóval szemben elmarasztaló határozatot hozott, és felhívta a szolgáltatókat az általuk alkalmazott szerződésminták módosítására. Az NHH a jogszabályi előírások betartását további ellenőrzésekkel és utóellenőrzésekkel vizsgálni fogja. Amennyiben az újabb ellenőrzés során ismételten jogsértés állapítható meg, úgy a jogsértő szolgáltatóval szemben bírságot állapít meg.

A vizsgálat eredményeinek elemzésekor szembetűnő volt, hogy míg az előfizető adatai, valamint egyéb, az előfizetőt kötelező feltételek (például a szolgáltatásra irányadó díjak) teljes körűen rögzítve voltak az EESZ-ekben, addig az előfizetőt megillető jogok, illetve a szolgáltatót kötelező feltételek nem, vagy csak hiányosan szerepeltek. Az esetek több mint felében hiányoztak a hibabejelentés, a panasz megtételének módjai; a szolgáltatás szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogok, a díjvisszatérítés rendje, az előfizetőt megillető kötbér mértéke, valamint a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó egyéb díjak.

A vizsgálati szempontok alapján a legkevésbé rosszul a mobilszolgáltatók szerepeltek. A három szolgáltató EESZ-ei a vizsgálati szempontok mintegy egyharmadában voltak hibásak.

A legrosszabb eredmény az internetpiacon született, ahol a vizsgált szolgáltatók többsége a vizsgálati szempontok több mint felében elvérzett.

Az előfizetők az őket megillető, de az EESZ-ekből „kimaradt”, de a szolgáltató általános szerződési feltételeiben rögzített jogokról és kötelezettségekről az NHH weboldalán elérhető közhiteles nyilvántartásból, illetve a szolgáltatók honlapjáról tájékozódhatnak.

A szolgáltatók és az előfizetők közötti előfizetői szerződés részét képezik az általános szerződési feltételek (ÁSZF) és az egyedi előfizetői szerződések. Az előfizetői szerződések kialakításában a fogyasztók – mint szerződő felek – nem vehetnek részt, ezért az előfizetők érdekeinek védelmében a szerződések kötelező tartalmi elemeit hírközlési jogszabályok írják elő. Az ÁSZF-ben a szolgáltató valamennyi előfizetőjére vonatkozó általános eljárásai, az előfizetők és a szolgáltatók jogai és kötelezettségei kerülnek szabályozásra. Az EESZ-ben a szerződő felek adatain, a szolgáltatás megnevezésén és a szolgáltatás díján kívül rögzíteni kell több, a szerződéssel összefüggő jogintézmény (pl. szerződésszegés, megszűnés, módosítás) szabályait, vagy az azokra történő ÁSZF utalásokat, valamint a hibabejelentés, a panasz megtételének módjait. Az előfizetők érdekeinek védelmében, az EESZ-ek hírközlési jogszabályokban kötelezően előírt tartalmi elemeinek maradéktalan teljesülésével a Nemzeti Hírközlési Hatóság kiemelten foglalkozik.

Háttér:

Az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 129. § (6) bekezdése szerint az írásban megkötött egyedi előfizetői szerződésnek, amennyiben ezt a szolgáltatás sajátosságai lehetővé teszik, legalább a következőket kell tartalmazniuk: