A Vivendi csoporthoz tartozó Universal Music Group, a világ legnagyobb lemezkiadója bejelentette, hogy DRM-mentes zeneforgalmazás tesztelésébe kezd az interneten.
A másolásvédelem nélkül forgalmazott előadók között olyanok lesznek, mint például Amy Winehouse, a 50 Cent és a Black Eyed Peas. A tesztelésben többek között a RealNetworks Rhapsody zeneáruháza, a Wal-Mart, az Amazon, sőt még a Google is részt vesz, érdekes viszont, hogy az abszolút piavezető, és ráadásul a Universal régi partnerének számító Apple iTunes nem. Lehet persze, hogy éppen azért, mert ők már forgalmaznak DRM-mentes zenéket az EMI-tól, így tulajdonképpen nincs szükség a külön tesztelésre.
Magáról a konstrukcióról, és konkrétan a várható árakról egyelőre nem nyilatkozott a Universal. Az iTunes Plus-on kapható másolásvédelem nélküli zenék például a szokásos 99 cent helyett 1 dollár 29 centbe kerülnek. Akárhogy is, a Universal lépésével már a két legnagyobb lemezkiadó is elmozdult a DRM-mentes zeneforgalmazás irányába, ami mindenképpen optimizmusra ad okot a jövőt illetően.
A legfontosabb különbség az, hogy a letöltött DRM fájlok esetében mindig korlátozva van, hogy milyen és hány készüléken lehet őket lejátszani, illetve átmásolni, ráadásul a szolgáltatásra való előfizetés felmondásával a zeneszámok hallgathatatlanok lesznek. Vagyis az ilyen letöltéseknél az ember tulajdonképpen funkcióban és időben is korlátozott szolgáltatást vesz meg, míg a DRM-mentes zenékkel, mint tulajdonnal, szabadon rendelkezik, kivéve persze a jogdíjfizetés nélküli eladást. Az EMI és az Apple egyébként egy kis szoftverkóddal azért megjelölte az iTunes Plus Store-ból megvásárolt digitális jogvédelem nélküli zenéket, hogy az eredetüket vissza lehessen követni a fájlban tárolt információk alapján.