Az Európai Márkaintézet bemutatta a Novomatic AG és a Raiffeisen által elkészített első európai márkaértékelési tanulmányt. Ebben 24 ország 16 iparágának több mint 3000 kereskedelmi márkáját vizsgálták meg értékük szempontjából.
Európa legértékesebb cégmárkái:
- Nokia (32,332 milliárd euró),
- LVMH (29,831 milliárd euró),
- Unilever (25,136 milliárd euró),
- Telefonica (23,858 milliárd euró),
- Vodafone (22,550 milliárd euró),
- Mercedes-Benz (20,483 milliárd euró),
- Deutsche Telekom (18,269 milliárd euró),
- BMW (17,298 milliárd euró),
- France Telecom (17,068 milliárd euró),
- inBEV (16,873 milliárd euró).
A részletes rangsor
Európa legértékesebb cégmárkáinak és egyedi márkáinak rangsorolása, valamint a tanulmányban szereplő ország- és szektorelemzések, országjelentések
Brit és német cégek uralják az európai márkaversenyt. Az Egyesült Királyság 10 legértékesebb márkájának összértéke 137 milliárd euró. A német Top10 is közel ennyi. Gerhard Hrebicek, a bécsi székhelyű Európai Márkaintézet kutatási és ügyvezető igazgatója a következőképpen összegezte a tanulmány három fontosabb következtetését:
- Az európai márkamenedzsment differenciált, az 50 legértékesebb cégmárka több mint kétharmada kezel márkaportfoliókat.
- A kelet-európai márkáknak óriási lehetőségeik vannak, a Beeline orosz távközlési vagy a Gorenje szlovén háztartásigép-márka például követendő példa lehet a többi kelet-európai ország számára.
- A márka vagyongyarapító tényező, Európa jövője az erős márkáktól, a gazdasági növekedéstől, a foglalkoztatottság arányától és a különböző nemzetgazdaságok markáns jellegétől függ. A 10 legértékesebb márka és a GDP arányát tekintve a legértékesebb ország Finnország 31,14 százalékkal, második Svájc 26,13 százalékkal, az európai átlag pedig 9,3 százalék. A rangsor alján Románia 0,05, Bulgária 0,48 és Oroszország 1,13 százalékkal szerepel.