Eddig elenyészően kevés pénzt fordított az állam az információs társadalmi felzárkóztatáshoz szükséges felnőttképzésre, jóllehet hathatós anyagi segítsége nélkül nem lehet felszámolni a magyarországi digitális írástudatlanságot.
Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ), a Magyar Tartalomipari Szövetség (Matisz), az Informatikai Érdekegyeztető Fórum (Inforum), valamint az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ (ITTK) közös, csütörtöki sajtótájékoztatóján Budapesten elhangzott: a felnőtt lakosságnak csupán 39 százaléka internetezik rendszeresen, ami a fejlett országokkal összehasonlítva alacsony arány.
Molnár Szilárd, a Budapesti Műszaki Egyetem-UNESCO-ITTK kutatási igazgatója hozzátette: Magyarország lakosságának több mint 60 százaléka digitális értelemben írástudatlan. Az ország, a 27 uniós tagállamot figyelembe véve, a számítógép-használat tekintetében az utolsó előtti helyen áll.
A sajtótájékoztatón elmondták azt is, hogy a digitális írástudatlanság felszámolására az említett szerveztek az IT-mentor foglalkoztatási program keretében már kísérletet tettek: negyven megváltozott munkaképességű, illetve 45 év feletti munkanélküli állampolgár szerzett informatikai képesítést. Az oktatást az európai szociális alap és magyar kormány finanszírozta.
Az oktatást az IVSZ, a Matisz, az Inforum, a Napraforgó Kht. és a Hallássérültek Rehabilitációjáért Küzdők Egyesülete szervezte, s végzettek 75 százaléka már elhelyezkedett. Az oktatás a résztvevők számára ingyenes volt.
Az érintett szervezetek most azt remélik, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében folytatódhat a projekt, mivel az információs esélyegyenlőség megteremtéséhez legalább 10 000-12 000 IT-mentor képzésére lenne szükség.
Az IT-mentor az a szakember, aki a saját környezetében tovább adja a megszerzett informatikai tudást. Az országos képzési jegyzékben is szereplő oktatás során egyebek mellett a közösségi hozzáférés-üzemeltetető, kisvállalati rendszergazda, felnőttképzési konzulens, honlapfejlesztő és -karbantartó, vezetői, illetve telefonos ügyfélszolgálati asszisztens szakma szerezhető.
Az MTI kérdésre elmondták: a 40 ember képzésére 309 millió forintot költöttek, de az összegben szerepel az oktatás mellett a résztvevők 1 éves foglalkoztatása, és egy 18 millió forint összegű nemzetközi kapcsolattartási költség is. Tízezer mentor képzése 9-10 milliárd forintba kerülne, de az oktatásban nemcsak az említett szervezetek vehetnének részt, hanem más szervezetek, intézmények is.