A holland Philips - a legnagyobb európai fogyasztói elektronikai gyártó és a világ legnagyobb fényforrásgyártója - hétfőn 331 millió eurós adózott eredményt jelentett a harmadik negyedévről, az egy évvel korábbi 4,242 milliárd helyett. Most már nem volt egyszeri tétel a félvezető üzletág tavalyi eladásából, éppen fordítva: a tavalyi harmadik negyedévet gazdagította 4,241 milliárd eurós egyszeri tétel. A folytatódó tevékenységekből viszont 333 millió euróra ugrott az adózott eredményt az egy évvel korábbi 1 millióhoz képest.
Az üzemi eredmény 385 százalékkal millió euróra emelkedett 25 millióhoz képest.
A bevétel, 6,524 milliárd euró, 3,3 százalékkal több az egy évvel azelőtti 6,313 milliárdnál. Összehasonlítható alapon 7 százalékkal nőtt, főleg a fogyasztói üzletág és a felzárkózói piacok teljesítettek jól.
Fogyasztói egészségügyi üzletágát a Philips tavaly az amerikai Lifeline Systems megvásárlásával, majd idén az első negyedévben a szintén amerikai Health Watch Holdings, Inc. megvételével bővítette: mindkét cég házi egészségügyi riasztóberendezéseket gyárt és forgalmaz. Az új részlegek bevétele tavaly 15 százalékkal nőtt. A Philips arra épít, hogy a fejlett világ lakosságának 15 százaléka jelenleg idős ember, és számuk 25 év alatt meg fog kétszereződni, írták a Philips elemzői. Az egészségügyi üzletág mindazonáltal viszonylag gyenge vol a harmadik negyedévben, ezért az amerikai költségvetési kiadások csökkentését okolták a cégnél.
Egész évre változatlanul hagyták a bevétel 5-6 százalékos növelésének célját.
A második negyedévben a Philips 1,569 milliárd eurós adózott eredményt ért el, ötször többet az egy évvel korábbi 301 milliónál, de a növekedés jórésze, 1,22 milliárd euró, még mindig a félvezető-üzletág tavalyi eladása miatt érkező egyszeri tételből származott.
Az adó előtti eredmény, 302 millió euró, ez 22 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi 247 milliót.
A bevétel 6,1 milliárd euróra csökkent 6,38 milliárdhoz képest.
Az első negyedévben a Philips 875 millió eurós adózott eredményt ért el, a félvezető-üzletág tavalyi eladásából származott egyszeri tétellel együtt öt és félszer többet a tavalyi első negyedévi 160 milliónál.
Az üzemi eredmény 19 százalékkal 292 millió euróra emelkedett 246 millióhoz képest.
A bevétel, 5,991 milliárd euró, 2,7 százalékkal elmaradt az egy évvel azelőtti 6,155 milliárdtól a félvezető üzletág tavalyi eladása miatt, de összehasonlítható alapon 3 százalékkal nőtt, főleg a fényforrások és a diagnosztikai eszközök teljesítettek jól.
Tavaly a Philips 5,383 milliárd eurós adózott eredményt ért el, 87,7 százalékkal többet a 2005-ös 2,868 milliárdnál.
A folytatódó tevékenységek adózott eredménye 919 millió euróra csökkent 2,831 milliárdról, de a negyedik negyedben már 551 millió euró volt, 84 százalékkal több az egy évvel korábbi 299 milliónál. Mindenesetre az egész profit nagy ugrása főleg abból származott, hogy a Philips augusztusban eladta a félvezető üzletága 80,1 százalékát. A maradék 19,9 százalékát egyelőre megtartja magának. Megszabadulva a minden küzdelem dacára piacot vesztő részlegtől, a Philips kevésbé lesz kiszolgáltatva a félvezető-ágazat ciklikus ingadozásainak, és jobban összpontosíthat fő területeire: hagyományos alaptevékenységére és mindinkább az orvosi berendezések gyártására.
A Philips üzemi eredménye tavaly 19,6 százalékkal 1,183 milliárd euróra csökkent a 2005-ös 1,472 milliárdról.
A folytatódó tevékenységek bevétele 4,7 százalékkal 26,976 milliárd euróra gyarapodott 25,775 milliárdról.
A Philips félvezetőgyártása 2005-ben egész évben, az orvosi berendezések üzletága 2005 elején még gyengélkedett, ezt a többi ágazat teljesítményével, illetve ingatlaneladásokkal és részesedések értékesítésével ellensúlyozták. Az orvosi berendezések forgalma végül is 7 százalékkal javult, és üzemi szinten nyereséges volt, miután 2004 végén még veszteséget termelt. Már 2005-ben eladták a tajvani TMSC félvezetőgyártót, és 2005. decemberben 32,9 százalékra csökkentették a részesedésüket, 38 százalékról, a dél-koreai LG.Electronicssal közös LG.Philips LCD-ben, amely a világ második lapképernyő-gyártója, mert a Philipsnél úgy vélték, hogy a lapos képernyők gyártásában mind nagyobb fölös kapacitások ígérkeznek világszerte, a várható kereslet elmarad a versengő cégek óriási beruházásai mögött.
A profiltisztításhoz tartozott az is, hogy a Philips Magyarország győri termelő egysége, amely személygépkocsiba való CD és DVD lejátszók meghajtóit gyártja, a tajvani Lite-On IT tulajdonába került, ugyanis a Philips és a Lite-On tavaly decemberben megállapodott, hogy a tajvani cég megveszi a Philips APM (autóipari lejátszó egységek) üzletágát. Ennek része a győri kapacitások átadása, és az is, hogy a Lite-On kivásárolja a Philips és a tajvani BenQ Co. kutató-fejlesztő, marketing és a értékesítő közös vállalkozásának kisebbségét. Az ügylet zárását márciusra tervezik.
A Lite-On, saját közleménye szerint, a győri termelőegységért 55-56 millió dollárt fizet, a Philips-BenQ vegyes vállalat 49 százalékáért pedig 7,96 millió dollárt.
Az alaptevékenységek bővítése érdekében tavaly, azaz 2006. novemberben viszont a Philips megvette a Partners in Lighting International (PLI) céget, amely az otthoni világítástechnikai eszközök vezető európai gyártója. Ezzel a vállalat vezető pozícióhoz juthat a LED világítástechnikai eszközök piacán. A PLI központja Belgiumban van, gyártóbázisai Kínában és Magyarországon - Tamásiban - vannak, egy speciális gyáregysége Belgiumban is működik.