Az amerikai piackutató IDC szerint az idei lesz az első olyan év a magyar PC-piac történetében, amikor több hordozható számítógépet értékesítenek, mint asztali PC-t.
Az IDC negyedéves PC felméréseiből kiderül, hogy 2006 III. negyedévétől kezdve a hordozható számítógépek eladásai rendre meghaladják az asztali modellekét. A mobilitás dinamikus előretörését jelzi, hogy míg a magyarországi asztali számítógép-eladások 2007. első felében közel 20 százalékkal csökkentek, addig a notebook-ok forgalma másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Az asztali PC-k csökkenő áraik és növekvő teljesítményük ellenére sem képesek tartani a versenyt mobil gépekkel: az idén az első félévében a 200 ezer eladott számítógépből már közel 120 ezer notebook volt.
Az IDC szerint a hordozható gépeladások dinamikus növekedése részben annak köszönhető, hogy a kis- és közepes cégek számára nagyon fontos a mobilitás. Ezek a cégek ugyanis azzal is igyekeznek növelni hatékonyságukat, hogy egyre intenzívebben használják ki a mobil munkavégzés nyújtotta előnyöket.
Az IDC szerint a nagyvállalati szegmensben is megfigyelhető az előretörés, költségtakarékossági okokból ugyanis egyre preferáltabb a távmunka.
A mobil szélessávú szolgáltatások terjedése és a mobilszolgáltatók kapcsolódó előfizetési akciói szintén segítik a notebook-eladásokat, sőt, amint a vezeték nélküli internet-hozzáférés ára eléri a vezetékesét, további erős keresleti hullámra lehet számítani.
A vezeték nélküli helyi hálózatok terjedése is serkentőleg hat a mobilitásra, mivel a munkahelyen belüli rugalmasabb munkavégzés mellett a bevezetési és bővítési költségei is kisebbek a vezetékes LAN-nál.
Az IDC felmérése szerint a gazdasági megszorítások ellenére nő az otthoni felhasználók száma. Ennek legfőbb oka az, hogy a PC gyártók és a nagy áruházláncok versenye erős árletörő hatású, aminek köszönhetően a hordozható gépek átlagára az elmúlt egy év során mintegy 10 százalékkal csökkent. Az otthoni felhasználókra jellemző, hogy leginkább az olcsó modelleket keresik, és az áruházak aktuális akciói erősen befolyásolják döntéseiket. A notebook-ok vásárlása mellett szól az is, hogy teljesítményük mára versenyképes az asztali számítógépekével, sőt a háztartásokban már egyfajta státus-szimbólumnak is számít.
Az IDC előrejelzése szerint a notebook piacon továbbra is folytatódik a dinamikus áresés. Az eladott darabszám átlagos éves növekedési üteme meghaladja a 12 százalékot, és 2011-re várhatóan már évi fél millió notebook talál gazdára a magyar piacon. A bővülést a növekvő teljesítmény, a tovább csökkenő árak, valamint a vállalati és az otthoni szegmensben egyaránt erősödő mobilitás iránti igény fogja hajtani.