A közbeszerzési törvény ez év elejétől teszi lehetővé a települési önkormányzatok számára, hogy az általuk működtetett intézményrendszer beszerzéseit centralizált módon, az ún. helyben-központosított közbeszerzés rendszerében valósítsák meg. Az új jogintézmény alkalmazásától települési szinten általában jelentős megtakarításokat várnak, ennek megfelelően az új megoldásokra leginkább nyitott önkormányzatok már ki is jelölték az ajánlatkérésre kizárólagosan feljogosított szervezeteket.
Ezek a szervezetek a legtöbb esetben korábbi feladataik ellátása mellett végzik a centralizált beszerzésekkel összefüggő tevékenységeket, melyek a jogszerűség és az átláthatóság biztosítása érdekében csak jól szervezett, szabályozott és megfelelően dokumentált eljárási rendben valósíthatók meg. Ebben a helyzetben a létszám- és költségracionalizálás szempontjai kiemelten indokolják, hogy az ajánlatkérő szervezetek az új feladatok ellátásához megfelelő informatikai támogatással rendelkezzenek.
Az Atigris Informatika hosszabb idő óta foglalkozik a közbeszerzések lebonyolításának informatikai támogatásával. Az eredetileg a központosított honvédelmi beszerzések támogatására 2002-ben létrehozott és folyamatosan továbbfejlesztett BIR elnevezésű alkalmazás, azoknak a beszerző szervezeteknek a működését hivatott segíteni, amelyek tervszerűen és szabályozott módon, más (felhasználó) szervezetek megbízása alapján, gondoskodnak megbízóik termék- és szolgáltatás igényeinek kielégítéséről. Ilyen funkciót viselnek a települési önkormányzatok által a helyben központosított közbeszerzések lebonyolítására kijelölt ajánlatkérő szervezetek is.
A BIR alkalmazásával a beszerző szervezet számára lehetővé válik:
· a beszerzések jogszerűségének, átláthatóságának és végrehajtásuk irányításának biztosítása,
· az egységes és informatikailag támogatott ügyintézési gyakorlat kialakítása,
· a beszerzések gazdaságosságának elemzéséhez szükséges statisztikai adatbázis létrehozása és fenntartása.