Az információs társadalom kifejezés a mindennapjaink részévé vált, miközben annak jelentése és a vele járó jelenségkör lehatárolása korántsem egyértelmű. A definíció és bemutatás nehéz feladatára vállalkozik „Az Információs társadalom: Az elmélettől a politikai gyakorlatig” című tankönyv, melynek bemutatójára 2007 október 16-án 17 órakor került sor Budapesten, a Fókusz könyváruházban.
„Az Információs társadalom: Az elmélettől a politikai gyakorlatig” című könyv a BME Információs Társadalom- és Trendkutató Központ (ITTK) vezetésével zajló, Hálózat az Információs Társadalom Tanításáért (Network for Teaching Information Society – NETIS) című, az Európai Unió Leonardo da Vinci Programja által támogatott, az információs társadalommal oktatására szerveződött projekt keretében készült el, angol, észt, görög, magyar, olasz és szlovák partnerek bevonásával. A projekt célja tananyagok kifejlesztésével és próbatanításával Európa-szerte az információs társadalom oktatásának támogatása.
A tankönyv – mely hamarosan angol és görög nyelven is megjelenik - a Gondolat és Új Mandátum Könyvkiadó gondozásában jelent meg és már bármelyik nagyobb könyvesboltban megvehető illetve megrendelhető. A mű elektronikus formában is beszerezhető a http://www.ittk.hu/netis/teachm_cbhun.htm weboldalon, valamint megtalálható a PC World újság 2007 novemberi CD/DVD mellékletén.
A társadalomtudományi szemléletű tankönyv célja az elméleti alapok és az információs társadalom kiépítését szolgáló politikai gyakorlatok általánosabb nézőpontok szerinti megismertetése, az érdeklődő olvasók és az egyetemi, főiskolai hallgatók sikeres bevezetése az információs társadalom témakörébe.
A tankönyv tizenhárom fejezetből áll, melyek az alábbi témaköröket érintik:
· Úton az információs társadalom megismerése felé
· Információs társadalom – mi az? Egy kifejezés jelentése, története és fogalomkörnyezete
· Technológia és a társadalom az információ korában
· Társadalmi hálózatok, hálózati társadalom
· Térhasználat az információs társadalom korában
· Innovációs verseny az információs társadalomban
· Bevezetés az információs társadalom jogi szabályozásába
· Az Európai Unió információs stratégiája
· E-közigazgatás az Európai Unióban
· E-befogadás az információs társadalomban
· Digitális kultúra – A digitalizált és a digitális platformon létrejött kultúra
· Tanulás és tanítás az információs társadalomban. Az eLearning 2.0 és a konnektivizmus
· Divatos hívószavak, nagy elméletek, fejlesztési szupernarratívák és metanarratívák - Az információs társadalom jelentésvilága.
A könyv továbbá magába foglalja az összegzéseket, szószedetet, ajánlott irodalmat és a bibliográfiát.
A Fókusz könyváruházban tartott könyvbemutatón (mely egy három állomásos sorozat középső állomása volt, 16-a előtt 11-én Sopronban, 18-án pedig a Szlovákiában is bemutatkozott az új tankönyv) a meghívott vendégek a szerzők közül kerültek ki. A fejezetek között lévő mélységbeli különbségekről és ez új tantárgy oktatási előnyeiről valamint problémáiról Dr. Pintér Róbert (a kötet szerkesztője), Dr. Bessenyei István, Molnár Szilárd, Holczer Márton, Rab Árpád, Székely Levente és Kollányi Bence, a kötet szerzői beszélgettek.