Napokon belül megjelenik az Intelligens Iskola programról szóló felhívás, az intézmények digitális fejlesztésére január 1-jétől lehet majd jelentkezni - közölte Magyar Bálint fejlesztéspolitikai államtitkár a témában csütörtökön kezdődött szakmai konferencián a fővárosban.
A program célja, hogy olyan tantermi csomagokhoz jussanak az iskolák, amelyekkel az internet az intézmények bármely tantermében elérhetővé válik. A csomagok számítógépből, projektorból és interaktív táblából állnak majd - mondta el Magyar Bálint.
Hozzátette: ezekkel az eszközökkel 2009-ig a tantermek minimálisan negyven százalékát kívánják felszerelni, s e célra most összesen 34 milliárd forint áll rendelkezésre.
A programhoz igazodva bővíteni tervezik a tanártovábbképzést is. Az államtitkár "jó néhány év múlva" akár azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a tanári alkalmazás feltétele legyen az informatika alapszintű ismerete.
A továbbképzéseket szeretnék összekötni tanári laptopprogrammal is, s az oktatói gárda legalább felét felszerelnék ilyen hordozható számítógépekkel.
Magyar Bálint úgy számolt, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Tervben összesen mintegy 400 milliárd forint áll majd rendelkezésre a közoktatás és a szakképzés támogatására, ebből az összegből 40-50 milliárdot lehet a digitális írásbeliség elterjesztésére, informatikai fejlesztésekre fordítani.
Az államtitkár szerint a digitális írásbeliség elterjedésének elsősorban nem anyagi, hanem inkább kulturális gátjai vannak.
A kormánypárti politikus a digitális írásbeliség elterjesztését célzó programot párhuzamba állította az egykor, az analfabétizmus felszámolásáért indított kampányokkal.
A jelenlegi oktatási rendszer szerinte olyan lakáshoz hasonlítható, ahová folyamatosan hordják be a bútorokat, de semmit sem visznek ki belőle, így gyakorlatilag lakhatatlan. Magyar Bálint úgy vélte: az oktatás és a pedagógia csendes forradalmára van szükség.
Csepeli György, a GKM közpolitikai igazgatója arról beszélt, hogy a digitális és interaktív eszközök kitágítják az iskola határait. A jövő iskolájától - mint mondta - azt várja, hogy olyan kompetenciák alakulnak ki, amelyek a folyamatos újratanulást teszik lehetővé, hiszen befejezett tudás nincs.