A Ricoh, jó úton halad, hogy a világ egyik „legerőteljesebb márkájává” nője ki magát – nyilatkozta Shiro Kondo, a Ricoh Global elnöke és vezérigazgatója.
A Ricoh a B2B piac egyik legjelentősebb japán szereplőjévé nőtte ki magát az elmúlt évtizedben. „Az elmúlt tíz év során az eladásaink megduplázódtak és a profitunk megnégyszereződött” - nyilatkozta Shiro Kondo, a vállalat fiatal és energikus vezetője. „Az utóbbi pénzügyi évben mind az eladási számok, mind a profit rekord magasságba szöktek. És ez még csak a kezdet.”
Sok híres japán márka van a piacon, amelyek azáltal, hogy a végfelhasználókat célozzák meg termékeikkel, világszintű ismertségre és hírnévre tettek szert. A Ricoh ezzel szemben a B2B piacon tevékenykedik, azaz fő ügyfelei a vállalatok. Ezt a célcsoportot kevésbé érdekli a márkanév, inkább a teljesítményre, megbízhatóságra és a hozzáadott szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt.
A Ricoh növekedésének alappillérét a megbízható és magas teljesítményű irodai berendezések jelentik. A technológia önmagában azonban nem elég. Shiro Kondo szerint az innováció több elemből tevődik össze. „Nem hagyatkozhatunk pusztán a kutatók innovatív gondolkodására. A Ricoh sok ötletet egyenesen a felhasználóktól merít. Ki kell találnunk, hogy ügyfeleinknek mire van szükségük, még az előtt, hogy ők ezt megfogalmaznák. Olyan problémákra kell megoldásokat találnunk, amik még nem is tudatosultak bennük” - magyarázza Kondo.
A Ricoh-nál fokozott figyelmet és elsőbbséget élvez a környezetvédelem. Az olyan funkciók, mint például a QSU (quick-start-up, bekapcsolás utáni gyors felmelegedés), nem csak a fogyasztók pénztárcáját kímélik, hanem a Földet is védik. A Ricoh már régóta a CSR (corporate social responsibility, társadalmi felelősségvállalás) élvonalában jár, számára a környezettel való törődés a mindennapi működés szerves része. Kondo szerint: „Mi, akik technológiát gyártunk, folyamatosan ügyelnünk kell a környezetre való hatásaira – legyen az jó, vagy rossz.”
A Ricoh vezetősége tisztában van azzal, hogy egy nyomtató a felhasználók számára sosem lesz egyenértékű egy szórakoztatóelektronikai eszközzel, ezért arra törekszenek, hogy minél „emberközelibbé tegyék” irodai berendezéseiket. „Szeretnénk, ha a működési folyamatok egyszerűsítésével készülékeink használata olyan egyértelművé és egyszerűvé válna, akár egy kávéfőző vagy egy kenyérpirító használata.”
A jövőre vonatkozóan Shiro Kondo elmondta, hogy a nyomtatás jövőjét a házon belüli vállalati nyomtatásban látja. „A hagyományos kereskedelmi (azaz külső szolgáltatótól igénybe vett) nyomtatás iránti kereslet folyamatosan csökken. Ennek szerepét egyre inkább az igény szerinti, házon belüli nyomtatás veszi át a vállalati piacon.”
A Ricoh 2007-ben közös vállalatot hozott létre az IBM-mel, InfoPrint Solutions néven. Az új vállalat az IBM több mint negyvenéves nyomtatási üzletágban szerzett tapasztalataira és a Ricoh irodai megoldások terén szerzett ismereteire alapoz. Célja, hogy kiszolgálja a házon belül nyomtatást végző vállalatok egyre bővülő igényeit, és a piac az első számú játékosává váljon ezen a területen.
A jövőbeni folyamatos fejlődés érdekében Ricoh nagy hangsúlyt fektet az oktatásra. „Egy vállalat csak annyira jó, mint az emberei” - tartja egy híres japán mondás. A szervezeti oktatás a növekedés elengedhetetlen része. „A vezetőktől kezdve az üzemi munkásokig, a vállalat minden tagja folyamatosan részesül továbbképzésben” – mondja Kondo.
A Ricoh rendkívül elkötelezett az innováció iránt. „Ez az életünk,” nyilatkozza Kondo. „Vagy folyamatosan fejlesztünk, és mindig újabb fogyasztói értékeket hozunk létre, vagy meghalunk.”