Megfelelő módon élünk-e a blogok, a keresőprogramok és az interaktív televíziózás adta lehetőségekkel? Egy EU-szerte végzett tavalyi felmérést követően az Európai Bizottság ismertette azt a tervét, amellyel Európában a médiaműveltség fejlődését, valamint a bevált gyakorlati megoldások cseréjét kívánja elősegíteni.
Nemcsak a médiumok változnak: az a mód is, ahogyan használjuk azokat. Az újabb információs és kommunikációs technológiáknak köszönhetően sokkal könnyebbé vált az információk beszerzése, terjesztése, kommunikálása, közzététele vagy éppen sugárzása. Ezért a médiumok közvetítette információ kritikus kezelésének, tájékozottabb választásának képessége - ezt nevezik médiaműveltségnek - egyre nélkülözhetetlenebb mind az egyének aktív szerepvállalása, mind a demokrácia szempontjából.
A médiaműveltségnek ki kell terjednie a médiumok megannyi típusára, a televíziótól és a filmtől kezdve az interneten, a rádión és a videójátékokon át egészen a virtuális közösségekig. A hétköznapi ember egyre több olyan online tartalmat használ vagy tesz közzé, amelyek az egész világon hozzáférhetők. Egyelőre azonban nem mindenki van tisztában azokkal az összefüggésekkel, amelyek alapján az ilyen anyagok készülnek, megjelennek, olvashatóvá válnak, illetve a lehetséges következményekkel abban az esetben, ha valaki maga publikál ilyeneket. Ezért - e tartalmak aktív közvetítőjeként vagy szerzőjeként - mindenkinek szert kell tennie új ismeretekre.
A fent említett felmérés egyik megállapítása, hogy néhány uniós országban - így Nagy-Britanniában, Írországban, Németországban, Franciaországban, Svédországban, Máltán és Magyarországon - a médiaműveltség megszerzése szervesen beépült az iskolai tananyagba, míg más tagországokban ez még nagyon esetleges.
A felmérésről készült tanulmány a leginkább figyelmet érdemlő, követendő gyakorlatok példáit sorolva megemlíti egyebek közt, hogy mind az ARD, mind a ZDF német televízió igen tevékenyen járul hozzá a fiatalok tudásának gyarapításához az audiovizuális tartalmak előállítása terén. Külön kiemeli a Sendung mit der Maus (Küldés az egérrel) című gyerekprogramot.
Finnországban a Junior Journalist internetes játékoldal látogatói arról szerezhetnek tapasztalatokat, mennyi feladatot kell tudni megoldani az újságkészítés során.
A Roaming Reporters olyan, az EU által Görögországban, Olaszországban és Ausztriában létrehozott kísérleti projekt, amely szintén gyerekközpontú programok szervezésével segíti a legkorszerűbb kommunikációs nyelvezet és közlési kultúra elsajátítását.
Magyarországon - olvasható a tanulmányban - a budapesti Szent László Gimnáziumban különösen nagy hangsúlyt helyeznek a médiaelőállítási készségek fejlesztésére. E gimnázium diákjai külföldi diákoknak is tartanak egyhetes kurzusokat, megismertetve őket a videókészítés műhelytitkaival. E kurzusokkal párhuzamosan a külföldi diákokkal érkező európai médiaoktatóknak is tartanak módszertani továbbképző konferenciákat.