e-Bank: lassuló felfutás, kényelmetlenségek

Zsadányi Pál, 2000. február 4. 23:04
Az on-line bankolászat némi kezdeti lendület után telítési jelenségeket mutat. Amerikában a merészek egyharmada egy év alatt lemorzsolódott. A Cybercitizen Finance felmérése szerint minden harmadik e-számlát nyitó egy éven belül meggondolja magát és felbontja a számlaszerződését. A kérdés, milyen okok vezetik őket erre a lépésre?
A távozók fele elégedetlen a szolgáltatóval, mégpedig azért, mert túl kényelmetlenül használható az interfésze. A Cybercitizen Finance a Webcriteria cég Max nevű automatizált szoftverével mindjárt le is próbálta mérni néhány eminens amerikai e-Bank interfészének kényelmességét, és úgy találta, tényleg sok tennivalója volna még az e-bank szoftverek készítőinek.

Ami a hazai e-banki szoftvereket illeti, én nem tüntetném ki egyiket sem a másik rovására. Mindegyik más és más filozófiát követ. Az első fecske Inter(net)-Európa bank a legtöbb funkcióval rendelkező megoldás, de bonyolult kliensszoftverrel megáldva, amely nem biztos, hogy friss állapotában fut, mivel a frissítést a számlatulajdonos kikapcsolhatja. Az OTP interfésze teljesen Javakorabeli, azaz hálózatra szült, viszont mindent ezerszer újrakérdez, semmit nem jegyez meg. A Raiffesen termékét még nem sikerült közvetlenül megismernem (az újabb hazai e-Bankokét meg pláne), de egy kellemetlenségével már összeakadtam: a böngészőmodul nem tölthető le, csak szerződötteknek. Ezért aztán nem csodálkoznék, ha nálunk is lenne lemorzsolódás. Én mindenesetre most jelentkeztem be az OTP-nél arra, hogy a vállalkozói számlámat is neten át kezelhessem. Eddig olyan kis forgalmam volt rajta, hogy nem izgatott. Amióta a Számalknál kiutálták az szja-s külső megbízást, sajnos ismét több átutalásos számlával kell bajlódnom. Szerintem minden e-Bank megoldás jobb annál, mint amikor a bankfiókot egész délután nem tudom felhívni, és a végén muszáj odagyalogolni. A telebankot egyszerűen nem tudtam megszeretni, és napközben ott is vesződhet az ember a foglaltsági jellel. No persze az internetem sebessége is hagy sok kívánnivalót maga után, de mégis jóval messzebbre lehet vele jutni, mint a bankban vagy a telebankban való sorban állással. Az idő pénz. Nekem már minden pénzt megér, hogy on-line intézhessem a pénzügyeimet. Még ha nem is tudok így mindent elintézni.

Azt azért még hozzáfűzöm, hogy az interfész kényelmetlensége engem is jóval jobban izgatott, mint az olykor tapasztalt működési rendellenességek (hogy szépen fejezzem ki magam). Karácsony tájékán például az IEB-nél valamiért megduplázódtak az átutalásaim. Még szerencse, hogy ott kézi kontroll is van, és az ügyintézők ki tudták szűrni a dupla rekordokat (telefonon felhívtak!). Az OTP-nél a minap ijesztettek rám azzal, hogy egy Amazon.com-vásárlás valutakonverzióját csak a negyedik kísérletre tudta az ügyintéző helyesen begépelni. Így megjelent egy csomó zagyva tranzakció és törlés a számlámon. Más kérdés, hogy ezt én másnap észleltem, és telefonon reklamáltam miatta. Mivel a pozitív és negatív tranzakciók végösszege a helyes értéket adta ki, tulajdonképpen nagy baj nem történt, viszont a korábbi időkben egy esetleges ilyen hibát az ember csak a következő hó végi záráskor tudhatott meg (ha közben ki nem törölték az analitikából, és meg sem tudhatta, hogy volt némi baj a számlája körül). Szóval, az elkerülhetetlen emberi hibák ellenére is, kimondhatatlanul jó érzés pontosan rajta tartani a kezem a pénzügyeim pulzusán.