A Canon olyan kutatás elvégzésével bízta meg a Robertson Cooper Ltd. üzleti pszichológusait, melynek eredményeként elkészülhetett a világ első probléma-megoldási képlete. A kutatás a probléma-megoldási folyamatok mögötti tényezők feltárására irányult, amelyek ismeretében a döntéshozók hatékonyabban oldhatják meg üzleti problémáikat.
Az elemzésből kiderült, hogy alapvetően az alábbi három tényező befolyásolja egy adott probléma megoldását:
1. személyiség,
2. helyzeti tényezők, például zavaró körülmények, valamint
3. az egyén saját probléma-megoldási készsége és technikája.
A fentiek figyelembevételével az alábbi képletet dolgozták ki a megbízott cég pszichológusai:
A tökéletes problémamegoldás befolyásoló tényezői
A vizsgálat kimutatta, hogy a személyiségi faktorok nagyban befolyásolják a problémamegoldás sikerességét. Ide tartozik az optimizmus, amellyel az egyén a feladatot kezeli, a probléma racionális és átgondolt megközelítése, valamint az egyénnek az adott probléma megoldására irányuló elszántsága. A képlet azt is megmutatja, hogy megfelelő személyes adottságok és helyzeti tényezők fennállása esetén a tanult készségek és technikák tovább növelhetik a problémamegoldás hatékonyságát.
„A problémák megoldására a hétfő reggeli és a péntek délutáni időszak a legkevésbé alkalmas, amikor túlságosan fáradtak és elfoglaltak vagyunk, miközben túl sok minden köti le a figyelmüket. A probléma-megoldási képességet ugrásszerűen növelheti az is, ha a közös irodahelyiségből egy csendes környezetbe húzódunk vissza” – mondta Adam Gillbe, a Canon Europe európai megoldásokért felelős marketing igazgatója a kutatás kapcsán. „Leginkább úgy menekülhetünk meg a probléma elől, ha megoldjuk azt. Ha megfelelően közelítjük meg a problémát, azaz pozitív beállítottsággal és zavaró tényezőktől mentes körülmények között, az jelentős mértékben javíthatja üzleti probléma-megoldási képességünket” – tette hozzá Adam Gillbe.
„A világ legsikeresebb vállalkozói bámulatos probléma-megoldási készséggel rendelkeznek, amelynek köszönhetően bármilyen problémát képesek hatékonyan kezelni. A kutatás eredménye vélhetően a világ első probléma-megoldási képlete, amely megkísérli az egyén sikerét meghatározó, a problémamegoldás egymásra ható tényezőinek ábrázolását” – mondta Gordon Tinline, a kutatást végző Robertson Cooper Ltd. igazgatója.
Hatékony megoldások a mindennapi kihívásokra
A Canon egy korábbi kutatásából, melyben Európa 18 országában vizsgálták az irodai dühkitörések legfőbb kiváltó okait, kiderült, hogy a dolgozók 24 százaléka már attól jobban érezné magát, ha a szükséges dokumentumokat gyorsabban és egyszerűbben meg tudná találni a hálózaton. A Canon olyan megoldásokat kínál a felmerülő problémákra, amelyek a dolgozó emberek mindennapjait érintik. Ennek megfelelően integrált szoftvercsomagokkal segíti az irodai dolgozók dokumentumrögzítési, -kezelési és -nyomtatási munkafolyamatait. A Canon integrált megoldásai megkönnyítik a dokumentumok létrehozását és keresését abban az esetben is, ha egyszerre több alkalmazással vagy dokumentumtípussal dolgoznak (például beolvasott képek, elektronikus dokumentumok, internetes oldalak, táblázatok és bemutatók). Ezek a szoftvermegoldások segítenek az irodai dolgozóknak dokumentumaik gyorsabb megtalálásában, szerkesztésében és nyomtatásában, ezzel csökkentik az általános irodai stressz-szintet, egyúttal hozzájárulnak a vállalatok hatékonyabb működéséhez.
A Canon tippjei a hatékonyabb problémamegoldáshoz:
- Szenvedéllyel lásson munkához és motiválja a probléma megoldásának feladata.
- Meghatározott, de elérhető célt tűzzön ki minden megoldandó problémával kapcsolatban.
- A pesszimistábbak pozitív hozzáállással javíthatnak az üzleti és más problémák megoldásában.
- Keressen zavaró tényezőktől mentes időt és helyet.
- Objektív, és jól strukturált elemzést alkalmazzon a felvetődő problémához.
- Sajátítson el formális probléma-megoldási technikákat, és azok hatékony alkalmazását, így például az induktív és deduktív érvelés módszereit.