- Nem kellett volna a kereskedési időt meghosszabbítani?
- Természetesen nem szeretném, ha azt gondolnák, hogy a tőzsdei kereskedési idő meghosszabbítása ellen lennék, de a jelen piaci és internetes helyzetben sajnos ez nem könnyíti meg a piaci szereplők dolgát. Mert ha egy aktív befektetőt tekintünk, aki a teljes kereskedési idő alatt szeretné nyomon követni az árfolyamok változását, akkor napi 6 és fél óra internethasználatban gondolkozhatunk. Szerencsére ma már viszonylag olcsó a korlátlan internet-hozzáférés, azonban aki telefonvonalon kapcsolódik a hálózathoz, annak súlyos tízezrekbe kerül a csúcsidőben való internetezés. További költségvonzatként jelent meg a BÉT által kivetett termináldíj, amelyet minden egyes valós idejű tőzsdei árfolyamadat felhasználójának ki kell fizetnie. Ennek a mértéke sajnos olyan magas, hogy a brókercégek az átvállalására már nem képesek.
- A negatívumok ellenére az év második felében több új piaci szereplő is megjelent az internetes tőzsdei szolgáltatás piacán. Ez azt mutatja, hogy a nehézségek ellenére érdemes ezen a piacon mozogni... Vagy inkább ezt a tényt is a nehézségek közé kellene sorolni?
- Igen, mint minden új piacon, itt is megjelentek a versenytársak. Véleményem szerint az igazi konkurenciaharc most kezdődik, idén igen komoly versenynek nézünk elébe. Két fő internetes brókeri szolgáltatás kialakulása várható. Egyrészt az univerzális brókercégek, amelyek az internetet mint kiegészítő csatornát fogják használni. Ezek a cégek nem kezdenek drasztikus árcsökkentésbe, szolgáltatásuk is szélesebb körű. A másik szolgáltatótípus a klasszikus diszkontbróker, amely minden más piaci ár alá megy, de csak az alapszolgáltatást nyújtja. A magyar befektetői attitűd inkább az először említett brókeri szolgáltatást fogadja el.
- Mit vár még 2000-től?
- Nos, az első megrázkódtatáson túl vagyunk, a 2000. évi problémát sikeresen átvészeltük, úgy tűnik, hogy nagyobb volt a füstje, mint a lángja. Valószínűleg ismét megjelennek a külföldi befektetők, ami a forgalom növekedését vonja maga után. Az internetes szolgáltatás területén szinte bizonyosan megjelennek az első WAP-os szolgáltatások, amelyek segítségével akár mobiltelefonon keresztül is igénybe vehetjük a tőzsdei szolgáltatásokat. Sajnos jelenleg még nem tökéletesen megoldott a titkosítás, illetve a felhasználók egyértelmű azonosítása, azonban ezen a területen is gőzerővel folyik a fejlesztés. Addig azonban inkább csak információkat kaphatunk a tőkeszámlánkról, teljesüléseinkről, megbízásainkról. Ezek mind olyan adatok, amelyek nem adnak lehetőséget visszaélésre, ha illetéktelen kezekbe jutnak. Az információk kényelmes megjelenítéséhez azonban csak korlátozott mennyiségű adatot használhatunk, hiszen a WAP-telefonok képernyője viszonylag kicsi. A WAP-szolgáltatás nem lehet nagyon összetett sem, mert a jelenleg kapható telefonok esetében még elég nehézkés a navigáció. Azonban ha a WAP kinövi gyermekbetegségeit, akkor robbanásszerű fejlődésre számíthatunk a WAP-os szolgáltatásoknál.