Vége a dugókban töltött, idegőrlő óráknak? Lehetséges. Legalábbis a Science et Vie című francia tudományos havilap februári száma szerint a TomTom cég, a világ egyik legnagyobb, navigációs készülékeket gyártó vállalkozása egy olyan új berendezést dobott a piacra, amely forradalmasítja a közlekedési információszolgáltatást.
Persze már eddig is voltak olyan navigációs készülékek, amelyek tájékoztatták használójukat a torlódásokról: ezek azonban alapvetően a közútkezelők és a helyi hatóságok információira alapozódtak. Az új készüléknek, a TomTom High Definition Traffic-nek viszont teljesen más az alapelve, s ez benne a forradalmi újítás: a készülék ugyanis a mobiltelefonok helyzete, sűrűsége alapján jelzi képernyőjén, hogy hol van éppen dugó. Nem kellenek hozzá forgalomfigyelő kamerák, vagy úttestbe beépített érzékelők: bárhol, a legeldugottabb kis útszakaszon is pontos képet ad a közlekedés alakulásáról, s ráadásul - mivel három percenként frissíti adatbázisát - mindig az aktuális helyzetet mutatja.
A készülék működése azon alapszik, hogy ha egy mobiltelefon be van kapcsolva, akkor az általa leadott jelzések kibocsátásának pontos helyét az érintett mobilszolgáltató meg tudja határozni, s ezt - persze a felhasználók személyes adatai nélkül - továbbítani tudja a TomTomnak. Ez utóbbi az így kapott pozíciókat egybeveti az utak elhelyezkedésével, s máris kiderül: melyik útszakaszon van éppen nagyon sok bekapcsolt mobiltelefon - azaz sok ember (s így sok gépkocsi). Ráadásul azt is látni, hogy ezek a kocsik gyorsan haladnak-e, vagy éppen állnak...
Az új TomTom-készülék persze csak akkor működik, ha az adott ország valamelyik nagy mobilszolgáltató cége (amelynek sok mobilelőfizetője van) hajlandó bekapcsolódni az ilyen jellegű együttműködésbe. Az első lépés megtörtént: Hollandiában sikerült megállapodni a helyi Vodafone-nal. A francia lap cikke szerint 2008-ban ezt újabb országok (így például Nagy-Britannia és Franciország) követhetik. A készülék ára 400 euró, s ebben benne foglaltatik az első év folyamatos adatszolgáltatásának díja is. Ezt követően viszont havi előfizetési díjat kell majd fizetnie a használónak, hogy továbbra is mindig pontos képet kaphasson a közlekedési helyzetről: a hollandoknál ennek árát havi 9,95 euróra tervezik.