Az amerikai/ausztrál Emotiv nevű cég egy olyan headsetet fejlesztett ki, amely képes az agyhullámokat letapogatva a játékos érzelmeit vagy utasításait tolmácsolni a számítógép felé.
Az elektro-enkefalográfián (EEC) alapuló szerkezet a gyártó szerint most először valóban lehetővé teszi, hogy a felhasználó csupán gondolatain és érzelmein keresztül befolyásoljon egy játék-környezetet. Ilyen irányú kísérletek korábban is folytak, az eredmény azonban nem volt meggyőző: a készülékek gyakran egy csomó elektróda felhelyezését vagy valamilyen zselé fejbőrre kenését igényelték, emellett pedig sokszor arra is szükség volt, hogy egy technikus folyamatosan az adott felhasználó agytevékenységéhez igazítsa működésüket. Az Emotiv által Epoc-nak keresztelt headset esetében viszont mindez fölösleges, ráadásul nem is kerül majd több tízezer dollárba – javasolt fogyasztói ára mindössze 300 dollár. A piaci forgalmazás állítólag még az idén megindul.
Az Epoc az Emotiv szerint több mint 30-féle különböző érzelmet, indulatot vagy cselekvésre irányuló szándékot tud megkülönböztetni és követni, az izgalomtól a meditáción és feszültségen át a nevetésig, vagy éppen egy tárgy különféle jellegű mozgatásáig. Így aztán a játékosok nemcsak tárgyakat tudnak majd kezelni a virtuális világokban, hanem mondjuk ott létrehozott alterego-ik (avatar) is különböző arckifejezéseket ölthetnek föl, vagy gesztusokat tehetnek pusztán azáltal, hogy ők rágondolnak, vagy egyszerűen éreznek valamit. Az IBM máris ráharapott az ötletre; Paul Ledak, a kék óriás Digitális Átállási részlegének vezetője úgy nyilatkozott, hogy az Epoc fontos eleme lehet a jövőben kialakításra kerülő 3D internetes világnak, illetve az ott zajló virtuális kommunikációnak.