Általában az év utolsó három hónapja hozza a legerősebb forgalmat - tavaly azonban sokkal visszafogottabb beruházási hajlandóságot mutattak elsősorban az üzleti felhasználók, amit főként a dátumváltási probléma miatti kivárással magyaráznak az elemzők. Ebből következik, hogy az idei előrejelzések igen erős első negyedévet jeleznek.
A minket leginkább érdeklő EMEA-térségben 1999 utolsó negyedévében 11 millió PC-t adtak el, ami 14,7 százalékos növekedésnek felel meg, ha az előző év hasonló időszakához viszonyítunk. Mint az elemzésből kiderül, a kelet-európai régió növekedési rátája elmaradt ettől, csupán 8,8 százalékos volt. A nyugat-európai térség növekedése egész évben 13,4 százalékos volt, ami szintén alatta maradt a tervezett 17 százalékos fejlődésnek - a legerőteljesebb növekedést a Közel-Kelet és Afrika országai produkálták, 15,4 százalékkal.
A legnagyobb eladási sikereket változatlanul a Compaq könyvelhette el (mint ismeretes, a Compaq Magyarország Európa legeredményesebb leányvállalata volt), de a verseny érezhetően egyre nagyobb a gyártók között. A második helyre a német Fujitsu-Siemens csoport került, az internetes eladásokat pedig a Dell vezeti ebben a térségben is.
Érdekes megfigyelni, hogy az öt márkás PC-gyártó összesített részesedése némileg csökkent, az 1998-as 49,1 százalék helyett 47,6 százalékos arányt ér el, ami azt mutatja, hogy valamivel nagyobb szeletet mondhatnak magukénak a kisebb gyártók, illetve a noname kategóriás gépeket előállító cégek.
Az üzleti felhasználók tehát nagyon óvatosan vásároltak, s ezt csak némileg kompenzálta a kis- és középvállalkozásoknak az átlagosnál nagyobb mértékű kereslete. A magánfelhasználók vásárlásait elsősorban az internetszolgáltatók kedvezményes PC-vásárlási akciói, valamint az "újhullámos" megjelenésű számítógépek, ezen belül is a noteszgépek (az iBook sikeréről már beszámoltunk lapunkban) befolyásolták.
Az amerikai piacokon - csakúgy, mint a világméretű piacon - folyatódik a nagy párharc: a Compaq első maradt Európában és a világeladások tekintetében, de az Egyesült Államokban második helyen végzett a Dell mögött.
Az öt legnagyobb PC-gyártó részesedése éppen fordított tendenciát mutat, mint az EMEA-térségben: az USA piacain az 1998-as 54,4 százalékról 57,4 százalékra növekedett, a noname kategória tehát egyre inkább visszaszorul.