A közelmúltban San Franciscoban zajlott Connected Urban Development (CUD) nevű nemzetközi környezetvédelmi konferencia vitaindító beszédén John Chambers, a Cisco elnök-vezérigazgatója együttműködésre szólította fel az ágazati és kormányzati szereplőket annak érdekében, hogy a világ egyre sürgetőbb környezetvédelmi problémáinak megoldásához újfajta technológiák kifejlesztésével járuljanak hozzá.
A CUD olyan, a köz- és magánszféra együttműködésére épülő esemény, ahol a városokat fenyegető speciális környezetvédelmi problémákra keresnek választ, többek között infokommunikációs (ICT) megoldások kiterjedtebb alkalmazásával. A kezdeményezést a Cisco 2006 szeptemberében, a William J. Clinton által elindított Clinton Global Initiative iránti elkötelezettségének jegyében hívta életre.
Az energiafogyasztás növekedésében és a klímaváltozás felgyorsulásában elsődleges szerepet játszanak a nagyvárosok és közvetlen vonzáskörzeteik. Az ENSZ Habitat kimutatása alapján a világ tízmilliós lélekszámot meghaladó 20 legnagyobb városa felelős a globális energiafogyasztás 75 százalékáért. A nagyvárosok esetében a jövőben is az energiafelhasználás számottevő bővülésére számítanak.
A CUD elképzelése szerint a nagyvárosok innovatív infokommunikációs megoldásokkal hatékonyabb energiafelhasználást érhetnek el. Csökkenthetik a személyautók, a vonatok, a buszok, valamint egyéb közlekedési eszközök okozta széndioxid kibocsátást, átalakíthatják a várostervezés, a városgazdálkodás és -üzemeltetés eddig kialakult gyakorlatát, illetve teljesen új alapokra helyezhetik a városlakók munkavégzését és kommunikációját.
A konferencia résztvevőinek bemutatott „Hálózatba kapcsolt busz” (Connected Bus) prototípusát a Cisco San Francisco város közlekedési hatóságával közösen fejlesztette ki, hogy demonstrálják a tömegközlekedés zöldebbé tételének egyik lehetséges innovatív módját. A hibrid meghajtású busz vezeték nélküli mobil hozzáférési pontján keresztül az állampolgárok útközben is dolgozhatnak – ami vonzó alternatíva lehet a dugókban órákat veszteglő autóvezetők számára. A GPS-rendszer aktuális, valós idejű információkkal szolgál a buszok útvonaláról és az átszállási lehetőségekről. A LED-kijelzők tájékoztatnak a tömegközlekedés révén megtakarított szennyezőanyag-kibocsátásról, a hatékonyabb karbantartást elősegítő automata rendszer pedig csökkenti a busz környezetterhelését.