A Yahoo-nál nagyon szigorú szabályok védik a személyes adatokat, e tekintetben a legjobb minősítéseket kapja a globális internetes cég - jelentette ki az amerikai Yahoo Inc. vezető alelnöke az MTI-nek adott budapesti interjújában.
A jó minősítések oka főleg az, hogy a felhasználók többsége megbízhatónak tartja a céget - tette hozzá Bassel Ojjeh, aki egyúttal a cég stratégiai adatkezelési megoldásokat fejlesztő csoportjának vezetője. Az Európai Uniónak a személyes adatok védelmével foglalkozó felügyeleti szerve a minap tett közzé egy olyan ajánlást, amely szerint jó lenne, ha az internetes keresőmodulokat szolgáltató cégek megfelelnének az európai adatvédelmi szabályoknak is, s hat hónap után mindenképpen törölnék nyilvántartásukból ügyfeleik adatait, függetlenül attól, hogy székhelyük hol van a világban. A jelentés szerint a szóban forgó keresőmodulok az EU törvényeinek hatálya alá tartoznak abban az esetben, ha regisztrálják ügyfeleik internetprotokol-címét (IP), ha egy egyedi azonosító jel vagy egy apró adatfájl (cookie) segítségével statisztikát készítenek internetes keresési szokásaikról. Az EU-panel bírálta e cégeket amiatt is, hogy szerinte nem kellően informálják ügyfeleiket az adatkérés indokairól.
Ojjeh az interjúban elmondta, hogy a Yahoo éppen ügyfelei érdekében használja adataikat. Nem tárolnak velük kapcsolatban olyan adatokat - név, lakcím, e-mail-cím, telefonszám - amely alapján azonosítható a személy. Kizárólag egy olyan számot regisztrálnak velük kapcsolatban, amely a számítógépüket azonosítja. Az internetes keresés hatékonyságát akarják növelni ennek segítségével. Az ügyfél keresési szokásai alapján készített statisztikához igazítják keresési találatait. Annak érdekében pedig, hogy a Yahoo mindig betartsa a jogszabályokat, folyamatosan együttműködik a kormányokkal, a különböző hivatalokkal szerte a világon - mondta az alelnök. Szándékuk, hogy a szabályok betartása mellett a lehető leghatékonyabbá tegyék az internetes keresést. Az ügyfélazonosító tárolásával a másik céljuk az, hogy eljuttassák hozzájuk az érdeklődésüknek megfelelő reklámokat - tette hozzá.
Arra a kérdésre, hogy kiszűrik-e keresőmoduljukból a szélsőséges eszmékhez kötődő internetes tartalmat, Ojjeh azt válaszolta: végeznek szűrést, de ebben is nagyon óvatosan akarnak eljárni. Semmiképp nem akarnak erkölcsbíróként viselkedni, mert ügyfeleik nem ezt várják tőlünk. Viszont várnak tőlük jelzéseket arra vonatkozóan, hogy ha valamely internethasználó visszaél szolgáltatásaikkal. Kapnak is ilyen jelzéseket, például ha valakiről felfedezik, hogy levélszemetet küld, beszélgető vagy kérdezz-felelek fórumokon tűrhetetlen bejegyzéseket tesz, válaszokat ad - mondta.
- Ügyfeleinknek lehetőségük van arra, hogy jelentsék nekünk, ha rábukkannak sértő, agresszív weboldalakra. Erre bátorítjuk a magyarországi használókat is. Ilyen esetekben szerkesztőbizottságunk megvizsgálja, hogy az a bizonyos weboldal valóban tűrhetetlen tartalommal bír-e, és ha úgy találja, hogy igen, akkor azt az oldalt kivesszük a keresési találatok közül. Listát vezetünk az olyan oldalakról, amelyek szélsőséges eszmékhez vagy terrorista tevékenységhez köthetők, és ezek az oldalak szintén nem szerepelhetnek a találatok között. Nagyon gyakran kérik tőlünk, hogy szűrjünk szigorúbban, viszont mások meg azon a véleményen vannak, hogy ez nem a Yahoo dolga - mondta az alelnök.