Yahoo első negyedév: majdnem négyszeresére nőtt a profit

MTI Sajtóadatbank, 2008. április 24. 10:07

A Yahoo internetes keresőrendszert és tartalomszolgáltatót üzemeltető amerikai Yahoo Inc. az első negyedévben 542,16 millió dolláros adózott eredményt ért el, közel négyszer többet az egy évvel korábbi 142,42 milliónál. Egyszeri tételek nélkül ugyan nem nőtt a profit - a többlethez 401 millió dollárt tett hozzá egy kínai kisebbségi részesedés felértékelése, miután a kínai vállalat, az Alibaba.com Ltd. tőzsdére ment -, de a háttérben javult a Yahoo bevétele.

A Microsoft programgyártó vezérigazgatója, Steve Ballmer azt mondta, csupán a jó eredmények miatt cége nem emeli ajánlatának értékét a Yahoo-ra, de nem zárta ki, hogy más tényezők miatt esetleg lehetséges lesz a felvásárlási ajánlat javítása.

A Yahoo Inc. bevétele az első negyedben 8,7 százalékkal 1,818 milliárd dollárra emelkedett az egy évvel korábbi 1,672 milliárdhoz képest, ezen belül a hirdetési bevételek 18 százalékkal ugrottak meg, annak ellenére, hogy a pénzügyi, az utazási és a fogyasztásicikk-reklámok gyengén szerepeltek az amerikai gazdaság erős lassulása miatt. A bevétel meghaladta a vállalati előrejelzést.

A tavalyi utolsó negyedben a Yahoo Inc. adózott eredménye 205,7 millió dollár volt, 23,5 százalékkal kevesebb az egy évvel azelőtti 268,7 millió dollárnál.  Tavaly egész évben a cég adózott eredménye 12,1 százalékkal 660 millió dollárra csökkent. A bevétel az utolsó negyedévben éves összehasonlításban 7,6 százalékkal 1,83 milliárd dollárra, egész évben 8,4 százalékkal 6,9 milliárd dollárra bővült.

A Yahoo vezérigazgatója, Jerry Yang korábban nehéz évet jósolt idénre is: a cégvezetés az idei első negyedévre mindössze 1,6-1,8 milliárd, egész évre pedig 7,2-8 milliárd dolláros bevételt tervezett. A kaliforniai székhelyű Yahoo mintegy 14 300 alkalmazottjából ezret bocsát el, amitől a bérköltségben 7 százalékos megtakarítást remél. A cégvezetés jelentős beruházásokat is tervez avégett, hogy a Yahoo legyen a hirdetők és a világhálón keresgélők legkedveltebb kezdőlapja.

Való igaz: tizenhárom év után először tavaly nyáron a Yahoo portálja esztétikailag jobban tetszett a felhasználóknak, mint a Google, a Michigani Egyetem felmérése szerint, de a Google kereső és tartalomszolgáltató továbbra is a világelső a népszerűségben, és előnye tavaly is nőtt. Tavaly a Google-nak 4,204 milliárd dolláros adózott eredménye volt, 36,6 százalékkal több a 2006-os 3,077 milliárdnál, és a bevétele 56,5 százalékkal, 16,594 milliárd dollárra emelkedett. Idén az első negyedben az adózott eredménye 30 százalékkal 1,307 milliárd dollárra gyarapodott az egy évvel korábbi 1,002 milliárdhoz képest, és 8 százalékkal több volt a tavalyi utolsó negyedévinél. A forgalma 42 százalékkal 5,186 milliárd dollárra ugrott a tavalyi első negyedévi 3,664 milliárdhoz képest, és 7 százalékkal meghaladta a tavalyi utolsó negyedévit is.

A Yahoo Inc. vezetősége elvileg már nem ellenzi a Microsoft felvásárlási szándékát, de azt várja, hogy a világ legnagyobb számítógépprogram-gyártója emeli jelenleg érvényes, 42 milliárd dollárt érő ajánlatát.

Ezenközben védekezéssel is próbálkoznak: intenzívebbé tették a megbeszéléseket a Time Warner internetes részlegével, az AOL-lal. Rupert Murdoch médiakonszernjével, a News Corporationnel és folytak tárgyalások egy "védelmi szövetségről", ezek azonban időközben elhaltak. Viszont egyelőre sikeresnek látszik a kéthetes kísérleti együttműködés a Google-val: a Yahoo böngésző oldalaira felveszi a Google által elhelyezett hirdetéseket. A kísérlet a Yahoo.com amerikai internetes oldalára korlátozódik, és csak a Yahoo-n végzett keresések 3 százalékát érinti, de a Microsoft mindenesetre elítélte az együttműködést, a versenyszabályok megsértését emlegetve.

A Microsoft április elején ultimátumot intézett a Yahoo Inc. vezetőségéhez: ha három héten belül nem sikerül megállapodni az egyesülésben, a Microsoft közvetlenül a Yahoo részvényeseihez fordul, és csökkenti árajánlatát. A Yahoo-vezetőség leváltásával is fenyegetőzött, ha csak ellenséges akcióval sikerülne megszereznie a Yahoo-t. A határidő múlt héten, szombaton lejárt, azonban egyelőre nincs jele, hogy a Microsoft tovább "keménykedne".

A Microsoft eredetileg február 1-jén jelentette be, hogy részvényenként 31 dollárért - felerészt készpénzben, felerészt saját részvényekért - meg akarja vásárolni a Yahoo Inc.-et, amely azonban elutasította a bekebelezésre tett javaslatot, arra hivatkozva, hogy az ajánlat nem tükrözi a cég értékét és fejlődési lehetőségét.

A mostani játszmában sem a Yahoo Inc.-nek, sem a Microsoftnak nincs sok opciója, vélik elemzők. A Yahoo Inc. látszólag alapos okkal hivatkozik arra, hogy a Microsoft ajánlata nem túl erős. Ez így is a világ legnagyobb értékű felvásárlása lenne ebben az iparágban, de az ajánlat február elsejei megtételekor a Microsoft ajánlata összesen 44,6 milliárd dollárt ért, ám ma már csak 42 milliárdot, a Microsoft részvényének valamelyes olcsóbbodása miatt. Az eredeti ajánlat majdnem 62 százalékos felárat tartalmazott a Yahoo Inc. január 31-i, Nasdaq piaci záróárához, 19,18 dollárhoz képest. Az ajánlat hírére azonban a Yahoo részvénye meredeken drágult, 28 dollár fölé, és most kedden is 28,54 dolláron zárt a Nasdaqon. Ehhez képest az eredeti ajánlatban lévő felár már csak 9,2 százalékos. A Microsoft részvénye január 31-én 32,60 dolláron, most kedden 30,25 dolláron zárt a Nasdaqon.

Csakhogy a Yahoo Inc. árát nem a cég teljesítménye, hanem kizárólag a Microsoft ajánlata tartja magasan. Másfelől azonban a Microsoftnak sincs sok lehetősége taktikázni, mert feltétlenül szüksége van a Yahoo üzletére, és ezt a Yahoonál is tudják. Számos elemző szerint a viadal egyezséggel fog zárulni, méghozzá emelt Microsoft-ajánlat eredményeképp.