- Elsősorban azért, hogy a fejlesztés helye és a jármű közötti kapcsolatot megteremtsük. A fékrendszereket gyártó Knorr-Bremse budapesti k+f centrumában kizárólag közúti haszongépjárművekre fejlesztünk elektronikus fékrendszereket. A jármű fékrendszerének elektronikus vezérlőegysége valójában egy speciális programokkal vezérelt mikroszámítógép. A noteszgépekkel gyakorlatilag a programok fejlesztését és fordítását végezzük, de segítenek a programok letöltésében, az elektronikus egységek programozásában, a diagnosztikában és a tesztelésben is. Az iroda és a tesztautó között az információhordozó szerepét is betöltik ezek a notebookok - a mérési adatok szállításában és kiértékelésében tehát nélkülözhetetlen segítséget nyújtanak, ugyanakkor a németországi központtal való kapcsolattartásban is pótolhatatlan szerepet játszanak.
- Összesen hány noteszgéppel dolgoznak?
- Tavaly nyolc 1100P típusú gépet szereztünk be a Portocomtól, mivel az eddigi használat során elégedettek voltunk a minőséggel, valamint a noteszek ár/teljesítmény viszonyával. Idén januárban újabb öt gépet vásároltunk, ezúttal a 3100C típust választottuk.
- Melyik modellel dolgoztak a sarkkör közelében?
- Az egyik 1100P jelű gépet vittem magammal a svédországi kamiontesztelésre, és ma már elmondhatom, hogy a számítógép remekül teljesített az extrém körülmények között is. A notebook feladata egyrészt a diagnosztika és a fékrendszer vezérlőelektronikájával való kommunikáció volt, másrészt a programletöltés és a mérési adatok feldolgozása. Az ilyen vizsgálatok Svédországban rendszeresek, a világ teljes autóipara a sarkkör közelében tesztel ilyenkor. Légvonalban 60-80 kilométerre voltunk az északi sarkkörtől, két hétig dolgoztunk kint; a fékrendszer számára szélsőséges helyzetekben folyamatosan ellenőriztük működőképességét a mobilgép közreműködésével. Néhány autóban töltött óra után az irodában feldolgoztuk az adatokat, majd visszaülve az autóba újra mértünk, ami akkor is rázkódást, csúszkálást, ütődéseket jelentett a notebooknak, ha kézben tartottuk, vagy ha hevederrel rögzítettük. A külső hőmérséklet sokszor -30 Celsius-fok alatt volt, ennek dacára a Portocom gép kifogástalanul működött, remekül viselte a megpróbáltatásokat.
- Hiba nélkül sikerült megúszni a téli kalandot?
- Egyetlen gondunk volt: az én noteszgépem hibásodott meg még decemberben, a tápellátást biztosító adapter romlott el, de még az utazás előtt kijavították a Portocom szakemberei. A 3100C-vel szerzett tapasztalataink is kitűnőek, bár eddig főleg az installálás és a beüzemelés zajlott. Még csak most kezdjük igazából befogni őket, egyikük már kint dolgozik Svédországban. Én főként az 1100P típust használom, de azok a munkatársaim is elégedettek, akik a 3100C modellel dolgoznak, a gépek külseje is nagyon tetszik mindenkinek. Kiépítés tekintetében hasonlóak az előző típushoz, ezekben is 128 MB-os memória, 6,4 GB-os merevlemez van, csak az új modell már 466-os Celeron processzorra épül.