A technika fejlődésével szükségtelené válnak azok a különböző fortélyok, amelyekkel a fotózó mosolyt igyekszik kicsalni modelljéből. Az Olympus és a Sony legújabb digitális fényképezőgépei olyan "intelligens" szerkezetek, hogy maguk megoldják ezt a problémát.
Az egyik, a Smile Shots-ra keresztelt változat addig nem exponál, amíg az eléje állított emberek nem mosolyognak. És képes olyan hosszan várakozni, amíg kifogy belőle az elem. A másik, a Happy Face Retouch még nagyobb bravúrt tud végrehajtani. Lefényképezi ugyan a komoly arcot is, de utána egy szoftver segítségével azonnal mosolygósra retusálja.
Maurizio Rebuzzini fotókritikus, a bresciai katolikus egyetem fotótörténeti tanszékének professzora groteszknek tartja ezt a "vívmányt". "Ma már az emberek magáért a kattintásért kattintanak. Nem kerül semmibe. A képeket nem nyomtatják ki. De ez a mosoly igazi paradoxon. Olyan, mintha a könyvekben és a lapokban csak a nekünk tetsző írásokat, a happy-endet akarnánk. Ez a valóság meghamisítása. A fényképezőgépnek volt egy társadalmi funkciója, ami most veszendőbe megy. Ez a mágikus gép hétköznapi tárggyá vált. És mi lesz a jövő, a következő már csak akkor exponál, ha szomorú vagy beteg embert lát?" - tette fel a kérdést a Corriere della Sera című olasz napilap hasábjain.
"Ez az új fényképezőgép a plasztikai sebészet rokona. Nem akarunk szembenézni a valósággal és erre a célra egy egyszerű digitális gépecske is megfelel" - tette hozzá Ferdinando Scianna, az egyik legnagyobb olasz fotós, Henri Cartier-Bresson barátja, a Magnum fotóügynökség társtulajdonosa.
Ez a szakma véleménye, de érthető az is, hogy ma már sokan mások, amatőrök is fényképeznek és kellemes emlékeket akarnak rögzíteni a családról, esküvőről, nyaralásról, baráti bulikról...