A tudatosítás erősítésének céljával, az elektronikus okiratok alkalmazásának lehetőségeiről szervezett ma félnapos workshopot Budapesten a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK). A főleg kereskedelmi bankok részvételével zajló rendezvényen a résztvevők a közjegyzők, a végrehajtók és az elektronikus aláírás technológiai szolgáltatójának segítségével folytattak párbeszédet azok használatáról. Az esemény sajtótájékoztatóján Parti Tamás, a Budapesti Közjegyzői Kamara elnöke és Csaszti Ferenc, a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara elnöke, Tóth Ádám, a MOKK elnöke és Barsi András, az elektronikius aláírás informatikai technológiáját nyújtó Microsec Kft. kereskedelmi vezetője adott információt.
Az "Eszközök és lehetőségek az elektronikus közjegyzői eljárásokban – Az elektronikus okiratok hatása a hitelezési és végrehajtói gyakorlatra" címmel szervezett műhely-konferencián többek között elhangzott, hogy a magyar közjegyzők 1992 óta a végrendeleteket, 1997 óta pedig az ingó jelzálogtárgyakat tartják nyilván elektronikusan. A rendszer nem internetalapú, a kommunikáció bérelt vonalon zajlik, melynek segítségével a közjegyzők közös szerverre kapcsolódnak. Ennek legnagyobb előnye, hogy nincs kitéve külső támadásoknak, emellett pedig állandó magas szintű rendelkezésre állást biztosít nagy sávszélességen. Három évvel ezelőtt vezették be minden közjegyzőnél a legmagasabb minősítésű elektronikus aláírást, mely lehetővé teszi, hogy minden közjegyző által elkészített irat (ún. közokirat) előállítása elektronikus módon is megtörténhessen. A használat gátja egyes esetekben sajnos az, hogy az okirat címzettje még nem áll készen annak fogadására.
Parti Tamás kiemelte: az elektronikus közjegyzői okiratok hitelesek, bármikor leellenőrizhetőek, és gyakorlatilag hamisíthatatlanok, hiszen utólag semmit nem lehet hozzájuk fűzni. Az elektronikus eljárás jóval olcsóbb, mint a papíralapú, hiszen nem merül fel közben sem nyomtatási, sem szállítási költség. Ma egy közokiratba foglalt hitelszerződésből a bankok 2-6 másolati példányt kezelnek különböző formában, melyet archiválni, tárolni, és többször is visszakeresni kell egy hitelezési eljárás során.
„Paradigmaváltás zajlik Magyarországon, mivel az emberek még egyáltalán nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy az elektronikus formában aláírt és továbbított okiratok is ugyanolyan jogkövetkezményt hordoznak, mint papíralapú társaik – mondta Barsi András, az elektronikus aláírás technológiával foglalkozó Microsec Kft. kereskedelmi vezetője. Hozzátette: "Az elektronikus aláírás használata alapesetben nem bonyolultabb a hitelkártyáénál. Létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, hogy a gazdasági életben és az állami szférában mindinkább napi gyakorlattá válik a használata, mert rengeteg előnyt kínál.”
Az elektronikus cégeljárás 2008. július 1-jétől válik kötelezővé, a számviteli beszámoló letétbe helyezése 2009-től szintén elektronikus formában történik, és az elektronikus aláírást egyre több cégvezető is használja például elektronikus számlázásra. A kereskedelmi bankok elektronikus formában teljesítik a Cégbíróság felé bankszámla-bejelentési kötelezettségüket, de ez esetükben még nem feltétlenül jelent rendszerszintű felhasználást. A hatósági, államigazgatási szféra és az ügyvédség számára is (a közjegyzők mellett az ügyvédek nagy része, a teljes cégbírósági rendszer, a végrehajtók, a földhivatalok, illetve az APEH is rendelkezik már elektronikus aláírással) kezd napi gyakorlattá válni az elektronikus aláírás használata, a privát szféra lemaradása azonban egyelőre még számottevő. A jogszabályalkotás ma már szinte rutinszerűen kezeli az elektronikus aláírást, egyes esetekben pedig kifejezetten preferálja az elektronikus okiratokat a papír alapú okiratokkal szemben.
A Prím kérdéseire kapott válaszok a következők: