A készenléti szervek által használt Egységes Digitális Rádió-távközlő (EDR) rendszer idén áprilistól már a légi mentők munkáját is segíti. A TETRA technológiájú rádiórendszer alkalmazásával lehetősége nyílik az OMSZ Légimentő Kht.-nak a gyorsabb, nagyobb lefedettséget biztosító kommunikációra, így egyúttal könnyebbé válik az irányítócsoportokkal való kommunikáció is.
A Pro-M Zrt. által 2007 januárjára megvalósított országos EDR hálózat kora tavasztól már a levegőben is biztosítja a készenléti szervek közötti professzionális kommunikációt. Az új rádiótechnológia bevezetésének legfőbb hozadéka az OMSZ Légimentő Kht. számára, - amely az ország egész területén biztosítja a zavartalan légi mentést -, hogy az EDR-nek köszönhetően megnyílt a hatékony kommunikáció lehetősége a társszervezetekkel, illetve a szolgálat működése is biztonságosabbá vált. A nagyobb lefedettséget biztosító rendszerrel nullára redukálódott a félrehallás esélye, melynek előfordulása súlyos következményekkel járna egy mentési akció során. A légi mentőket a tavalyi évben több mint 2200 esethez riasztották.
"10 darab rádiókészülékkel láttuk el a légi mentőket, amelyek különleges kódolásuk révén (az EDR alapszolgáltatásaként) biztosítják a beszédkommunikáció érthetőségét még a helikopter rotorzaja mellett is. A kézi terminálok lehetővé teszik, hogy a személyzet a leszállást követően is tudjon kommunikálni a mentőhelikopterben maradó kollégákkal" - mondta Kozma Béla, a Pro-M Zrt. vezérigazgatója.
A légi mentők egy időben kezdhették alkalmazni a rendszert mind a hat, jelenleg működő bázisukon. A technológia bevezetése kapcsán dr. Kunetz Zsombor, a Légimentő Kht. orvos igazgatója egy fontos tényezőre hívta fel a figyelmet, amely egyben a korábbi rendszer súlyos hiányossága is volt: "Az EDR teljes mértékben megfelel a betegjogi előírásoknak, hiszen a betegek adatait most már titkosan tudjuk kezelni, a rendszer nyújtotta szelektivitásnak köszönhetően." "Az eddig használt rendszerrel szemben az EDR esetében nem fordulhat elő, hogy telitettek lennének a rádiócsatornák, vagy hogy többen, fölöslegesen foglalnának egy csatornát, illetve hogy nehézségekbe ütközne időben bekapcsolódni a rádióforgalmazásba" - folytatta dr. Kunetz Zsombor.
A légi járművek technikai felszerelésével teljes mértékben kompatibilis rendszer a korábbi mentési gyakorlathoz képest egyszerűbb információáramlást tesz lehetővé, így a távoli irányító csoportok is könnyebben elérhetők. A mentési protokoll ésszerűbbé és egyszerűbbé vált a légi és a földi kiszolgálóegységek számára egyaránt. "Gondoljunk például a kézi EDR készülékekbe szerelt GPS-re, amelynek jóvoltából a földi mentőcsapat vagy a helikoptertől távolabb levő személyzet, pontos pozíciót tud küldeni a helikopter pilótájának, aki így gyorsabban a baleset helyszínére talál. A rendszer további fontos előnye, hogy az autópályán leszállás előtt fel tudjuk venni kapcsolatot a rendőrökkel, így a mentőegység leszállása biztonságosan megtörténhet" - magyarázta Hatala János, a Légimentő Kht. főpilótája.