Az internet- és távközlési szolgáltatásokat végző Externet Nyrt. részvényei 562 forintos nyitó árfolyamon debütáltak pénteken a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT), ez 3,55 milliárd forintos piaci kapitalizációt jelent.
A péntek délelőtt folyamán 590 forintos árfolyamon is születtek üzletek a társaság részvényeire. Pórffy András, az Externet elnök-vezérigazgatója a tőzsdei bevezetés alkalmából rendezett sajtótájékoztatón elmondta: a társaság árbevétele az idén várhatóan 4 milliárd forint körül alakul, a kamat- és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti eredménye (EBITDA) pedig meghaladhatja a 400 millió forintot. A cég 2007-ben 1,9 milliárd forint árbevételt, 224 millió forint EBITDA eredményt és 156 millió forint adózott eredményt ért el. A cég idei első negyedéves árbevétele 553 millió forint, EBITDA eredménye pedig 94 millió forint volt, szemben a 2007 első negyedévi 467 millió forintos árbevétellel és 48 millió forintos eredménnyel. Az első negyedéves adatok még nem tartalmazzák a tavaly december végén elindult akvizíciók hatását, amelyek csak a második-harmadik negyedévtől fognak jelentkezni az Externet eredményeiben - mondta el Pórffy András.
Két, decemberben kötött megállapodás alapján az Externet átvette a TVnet Kft. ADSL előfizetői állományát, illetve megvásárolta a VIVAnet internet szolgáltató 100 százalékát. A TVnet 6-7 ezer előfizető átvételét, a VIVAnet akvizíció pedig közel 15 ezer új előfizetőt és 1 milliárd forint plusz árbevételt jelent. Az Externetnek jelenleg mintegy 50 ezer széles sávú internet-előfizetője van.
Az elnök-vezérigazgató elmondta, hogy még az idén legalább egy nagyobb akvizíciót terveznek, amelynek forrását nyilvános kibocsátással szeretnék megteremteni. Az MTI kérdésére közölte azt is, hogy a társaság egyelőre nem tervez osztalékfizetést, erőforrásait a növekedésre összpontosítja.
A tőzsdei megjelenést a cégvezető azzal indokolta, hogy a növekedéshez szükséges finanszírozási forrást a tőkepiacról kívánják bevonni. Hozzátette, hogy véleménye szerint a tőzsdei jelenléttel járó transzparencia elősegíti a vállalat megfelelő értékelését, ami például egy részvénycserés akvizíciónál hasznos lehet.
Az Externet a középtávú stratégiája szerint a távközlési piac meghatározó vállalatává kíván válni. Ehhez Pórffy András szerint alapot teremt az, hogy Magyarországon az ADSL-piac még jelentős növekedés előtt áll. Az internet-penetráció Magyarországon 35,2 százalékos, ami elmarad az Európai Unió 59,9 százalékos átlagától, és például Csehországhoz vagy Szlovákiához viszonyítva is alacsony.
Az elnök-vezérigazgató kifejtette, hogy az Externet az elmúlt években a piac növekedésénél jóval nagyobb mértékben tudta növelni ADSL-előfizetőinek számát, és az erős verseny ellenére is növelte piaci részesedését. Megjegyezte, hogy bár a társaság fő profilja az internet-szolgáltatás, a több lábon állás érdekében más területen is erősíti tevékenységét: a telefon szolgáltatás az árbevételében már közel 20 százalékot képvisel.
Az Externet meghatározó tulajdonosa a tőzsde A kategóriájában jegyzett econet.hu, amely a cégvezető szavai szerint hosszú távon elkötelezett részesedésének megtartásában. A cég három vezetője is rendelkezik részvényekkel, ők szintén szeretnék megtartani papírjaikat. A kezdeti közkézhányad biztosítása érdekében a bevezetést követő hónapban a tulajdonosok mintegy 2 százaléknyi papírt kívánnak értékesíteni.