Nem szeretjük a telefonos call-centereket, fárasztó és körülményes a személyes ügyintézés és zavaros a kínálat a távközlési piacon – ezek ma a leggyakoribb panaszok egy új felmérés szerint. A júliusban megnyíló telkopiac.hu internetes portál közvélemény-kutatása azt vizsgálta, melyek a nagyközönség legfőbb gondjai, kifogásai az internet-, telefon- és televíziós szolgáltatókkal. Bár a helyzet nem tragikus, szinte minden megkérdezettnek volt már valamilyen negatív tapasztalata ügyintézéskor.
Úgy tűnik, a hazai kommunikációs piacon mégsem csak a már-már taszítóan elégedett, eszelősen vigyorgó harmincasok és mobil/sms/internet „buliba” feledkezett tinédzserek alkotják a felhasználók táborát, mint ahogy azt a szolgáltatói reklámok sugallják. A júliusban, független kezdeményezésként induló telkopiac.hu internetes portál a fejlesztés megkezdése előtt egy − nem reprezentatív − felmérést készített a lakosság körében. Ebből kiderült, kortól, nemtől függetlenül szinte minden megkérdezettnek volt már, vagy van gondja az általa igénybe vett szolgáltatással.
Az egyik leggyakrabban emlegetett probléma a szolgáltató vagy díjcsomag választása során az információszerzés nehézsége – számolt be a felmérés eredményéről Nyilas Anita, a telkopiac.hu képviselője. Nehezen átlátható az ajánlati struktúra és szinte ellehetetlenült a telefonos ügyintézés – embert a gép helyett szinte képtelenség a menürendszerből elérni a reklámszövegek és az automata szolgáltatások tengerében.
A távközlési cégek weboldalain sajnos nem minden esetben áll rendelkezésre könnyen elérhető és megfelelő információ ahhoz, hogy egy-egy szolgáltatás kiválasztása és megrendelése könnyű lehessen. A személyes ügyintézés is lassú és körülményes. Sorszámtépés után még sokáig kell várakozni, és az ügyintézők sem mindig adnak megfelelő felvilágosítást. Gyakran kiderül később, hogy nem jól tudtak egy-egy fontos részletet. Ráadásul az internet hátrányait kiküszöbölendő ügyfélszolgálathoz fáradó ügyfélnek éppen az internet nem áll rendelkezésére akkor és ott, így nem tud jobban utánanézni az ügyfélszolgálaton élőben, szűkszavúan elmondott információknak.
Az internet-szolgáltatások esetében a válaszadók jelentős hányada úgy véli, a lakóhelyén nincs túl nagy választék. Vannak, akik ugyan tisztában vannak azzal, hogy jelentős a szolgáltatói kínálat, azonban többségük szerint áttekinthetetlen a választék, túl sok időt venne igénybe a legjobb ajánlat kiválasztása. Ezért sokan egyáltalán nem biztosak benne, hogy a legelőnyösebb szolgáltatót veszik igénybe. További nehézséget jelent a választás során, hogy kitartó utánajárással is csak árak alapján lehet összehasonlítani a piaci szereplőket, a kínált szolgáltatás minőségéről, megbízhatóságáról sehonnan sem lehet tájékozódni.
A televíziós szolgáltatásoknál a többség azt nehezményezi, számtalan, általa feleslegesnek ítélt csatornákat kap egy csomagban, miközben azok az adók, amelyek tényleg érdekelnék, csak egy jóval drágább előfizetéssel, vagy azzal sem elérhetők. A többség szeretné, ha saját maga, egyenként válogathatná ki, mely csatornákra fizet elő.
Általános nehezményezés volt mind az internetes, mind a mobiltelefonos szolgáltatásokkal szemben, hogy a cégek nagy többsége egy vagy két éves hűségnyilatkozatot vár el az ügyfelektől, de az ügyfeleket még a hűségidő lejárata után sem értesítik az újabb, olcsóbb tarifákról. Így amennyiben nem figyelik folyton az új lehetőségeket – márpedig nem teszik –, rendszerint hónapokig, évekig a régi, számukra hátrányos csomagban maradnak.
Az információhiány okozta nehézségeken segíthet a júliusban induló telkopiac.hu. A portálon nem lesz mindenre azonnal megoldás, Nyilas Anita ígérete szerint azonban a weboldalt a látogatók útmutatásai alapján, folyamatosan továbbfejlesztik. Mivel közös érdek a fogyasztók mind jobb eligazítása, a szolgáltatók is kiemelten támogatják a kezdeményezést a szükséges információk átadásával, a rendszeres adatáramlás kiépítésével – hangoztatta a szakértő.