Digitális térképek és alaprajzok: Gyorsabb ügyintézés a földhivataloknál

forrás Prim Online, 2008. június 27. 12:14

A mintegy félmillió földszelvény-térkép júniusban elkészülő digitalizálása után hamarosan a társasházak alaprajzait is elektronikusan elérhetővé teszik a Veszprém Megyei Földhivatalban. Az országban itt a legelőrehaladottabb a digitalizáció mértéke, amely az ügyfeleknek gyorsabb kiszolgálást, a hivatalnak papírmásolat-hegyek megszüntetését és jelentős költségmegtakarítást eredményezett.

Májusban próbaüzemként megkezdődött a társasházak alaprajzainak digitalizálása a Veszprém Megyei Földhivatalban. Ha a projekt lezárul, jelentősen meggyorsul az ügyintézés a megye 175 ezer ingatlanának tulajdonosa számára, valamint az adásvételek során. Júniusban ér véget a hivatal földszelvény-térképeinek digitális feldolgozása, amely nemcsak meggyorsítja a földmérők munkáját, de az építtetők és más lakossági ügyfelek is hamarabb és könnyebben jutnak hozzá a térképekhez − elektronikus formában. A földszelvény-térképek digitalizálása nem pusztán szkennelést jelent, valódi térinformatikai alkalmazásról van szó. Az elmúlt nyolc hónapban a földhivatal összes, több mint félmillió térképe készült el így. Ha egy földmérő az adott területen dolgozik, nem kell az adatokat papírra vetnie, majd utólag rögzítenie. Egy hordozható számítógép segítségével rögtön elektronikusan is lejegyezheti munkája eredményét, így az adatok frissítése is a korábbi idő töredékét veszi igénybe. Jól járnak az újítással azok is, akik − építési, vagy bármely okból − dolgozni kívánnak a területen, hiszen így biztos, hogy folyamatosan a legfrissebb térképeket kapják meg, ráadásul sokkal gyorsabban, mint előtte bármikor.

Az iratok elektronikus feldolgozása nincs túlságosan előrehaladott állapotban a földhivataloknál. A veszprémiek pedig abban is az élen járnak, hogy papír alapú irataikat a Bravogroup bérirattárában tartják és az újonnan keletkezőket is ott archiválják. A digitalizáció nemcsak az ügyfelek életét könnyíti meg, a veszprémi intézménynél az elektronikus tárolással és feldolgozással mintegy 8-10 ember munkáját tudták kiváltani, akik a jövőben más területre tudnak fókuszálni. Sok intézmény − főként nagyobb vállalatok, bankok, de néhány állami szervezet is − már eljutott odáig, hogy a mindennapi ügyvitelhez nélkülözhető (nem operatív) iratállományát külső szolgáltatónál, bérirattárban helyezi el, ahol megfelelő rendszerezés és tárolás mellett mind a személyi, mind a biztonsági feltételek is kifejezetten alkalmasak iratok elhelyezésére.