A világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója, a finn Nokia csütörtökön 1,365 millió eurós adózott eredményt jelentett a második negyedévről, 8 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, és 6 százalékkal többet az első negyedévinél is.
Sikeresnek tűnik a cég utóbbi években módosított stratégiája, vagyis, hogy jobban megdolgozza a száz százalékos ellátottsággal még messze nem rendelkező felzárkózó, főleg ázsiai piacokat, azzal együtt, hogy ott elsősorban az olcsóbb, egyszerűbb készülékekre van nagy kereslet. További reményekre jogosít, hogy például Indiában már nő a kereslet a drágább készülékekre is, mondta az eredményeket kommentálva a Nokia vezérigazgatója.
A cég második negyedévi eredményei nagyjából megfelelnek az elemzői várakozásoknak, kivéve a készülékek átlagárát: az áresés nagyobb volt, mint amit a szakértők elképzeltek.
A teljes adózott eredmény, 1,103 milliárd euró, 61 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, de 10 százalékkal több az első negyedévinél. A tavalyi teljes eredményt a 2006-ban alakult Nokia Siemens Networks hálózatiberendezés-gyártó vegyes vállalat első szerepeltetése duzzasztotta a csoportmérlegben, idén viszont a teljes rubrikát megterhelte a bochumi üzem bezárása.
Az üzemi eredménye, 1,474 milliárd euró, 38 százalékkal több az egy évvel korábbinál, és 4 százalékkal több az előző negyedévinél. Egyszeri tételek nélkül az üzemi eredmény, 934 millió euró, 39 százalékkal haladta meg a tavalyi első negyedévit, és szintén 4 százalékkal az első negyedévit. Aránya, egyszeri tételek nélkül, 14,7 százalékra javult az egy évvel korábbi 11,1 százalékról, ugyanannyi, mint az első negyedévben volt. Az egyszeri tételek között a legnagyobb a németországi, bochumi üzem nagy politikai vihart kavart bezárásának 259 millió eurós költsége volt.
A nettó bevétel, 13,151 milliárd euró, 4 százalékkal nőtt mind az egy évvel korábbihoz, mind az első negyedévihez képest. A készülék- és szolgáltatásértékesítés bevétele, 9,1 milliárd euró, 1 százalékkal kevesebb a tavalyi második negyedévinél, és 2 százalékkal kevesebb az első negyedévinél. Közben a Nokia Siemens Networsk bevétele 18 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, 4,1 milliárd euróra, és 20 százalékkal haladta meg az első negyedévit.
A Nokia becslése szerint az összes gyártó 303 millió készüléket adott el világszerte a második negyedévben, 15 százalékkal többet, mint a tavalyi második negyedévben, és 3 százalékkal többet, mint az első negyedévben. A Nokia maga 122 millió készüléket értékesített, 21 százalékos, illetve 6 százalékos növekedéssel. A piaci részaránya, a cég saját becslése szerint, 40 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 38 százalékról és az első negyedévi 39 százalékról. Készülékeinek átlagára 74 euróra csökkent az első negyedévi 79 euróról, az olcsóbbodást 40 százalékban a valutaárfolyam-változások okozták.
A Nokiánál most úgy becslik, hogy idén az összes gyártó 10 százalékkal vagy annál is jobban növelheti eladásait világszerte, a tavalyról becsült 1,14 milliárd készülékhez képest. Korábban csak 10 százalékot megközelítő növekedésre számítottak a cégnél. Tavaly több mint 16 százalékkal, tavalyelőtt 22 százalékkal nőtt a mobilkészülékek világpiaca. Azt nem várják a Nokiánál, hogy a piaci részarányuk tovább növekednék a harmadik negyedévben.
A világméretű gazdasági lassulás miatt a Nokia is ütemet vesztett tavalyhoz képest, amikor 67 százalékkal 7,205 milliárd euróra növelte adózott eredményét. Tavaly az üzemi eredménye 45 százalékkal 7,985 milliárd euróra, a nettó bevétele 24 százalékkal 51,058 milliárd euróra gyarapodott. Tavaly még sikerült árnövelést elérni: a Nokia készülékek átlagára a negyedik negyedévben 83 euróra nőtt a harmadik negyedévi 82 euróról, és erőteljesen bővült a multimédiás készülékek eladása.