Kül-csíny

forrás: Carnation Consulting forrás: Carnation Consulting, 2001. január 22. 10:07
A legjelentősebb magyarországi webdesign-cégek grafikai képességei világviszonylatú összehasonlításban is megállják a helyüket, ugyanakkor az általuk kínált szolgáltatások egyéb fontos összetevői nemzetközi mércével mérve gyakran nem kielégítőek.
A megkérdezett ügyfelek több mint 90%-a elégedetlen volt a szolgáltatás valamely aspektusával, amelyek közül a leggyakrabban a szolgáltatás megbízhatatlanságát, előre nehezen tervezhető voltát, a megbízott felkészültségének hiányát említették.

"A magyar piacon rengeteg tehetséges szakember dolgozik mind a grafikai, mind a webes rendszerek fejlesztése területén - emelte ki Szücs Zoltán, a Carnation Consulting vezető tanácsadója -, a két erősen különböző kulturális terület, illetve képesség illesztése azonban láthatóan komoly nehézséget okoz a piac szereplői számára. A különféle területeken egyformán magas színvonalú, integrált szolgáltatást nyújtani képes szolgáltatók ma még hiányoznak a magyar piacról."

A Carnation kutatásából kiderült, jelenleg mintegy 180-190 vállalat kínál Magyarországon webdesign-szolgáltatásokat, közülük azonban csak minden negyedik űzi ezt a mesterséget elsődleges tevékenységként. Az utóbbi vállalkozások döntő többségét 1996 után alapították, számuk jelenleg is évről évre néhány tucattal növekszik.

Bár számos vállalkozás kínálatában feltüntet webdesignhoz kapcsolódó szolgáltatásokat, nyilvánvalóan nem számít komoly bevételre ezen a területen. Ezt illusztrálja az az eredmény is, mely szerint a Carnation által e-mailben megkeresett közel 150 vállalkozás 59%-a nem is reagált az érdeklődésre. Webdesign mellett a vizsgált vállalatok leggyakrabban multimédiás fejlesztéssel, általános grafikával, arculattervezéssel, szoftver/hardver fejlesztéssel és értékesítéssel foglalkoztak. A szolgáltatások vertikális integrációjára, vagyis az ügyfelek internettel kapcsolatos igényeinek teljes körű és magas szintű kiszolgálására ugyanakkor mindössze egy-egy példa található.

"A design vagy a hosting csupán egy-egy közismertebb eleme egy összetett szolgáltatási rendszernek - tette hozzá Szücs Zoltán - A piac felső szegmense már most is igényelné és hajlandó lenne megfizetni a professzionális, integrált megoldásokat. A szolgáltatók azonban legtöbbször csak egy-egy területen erősek, így jelenleg a teljes körű megoldáshoz több partnerre, az ügyfél részéről pedig szakértelemre van szükség."

A kutatás részeként a Carnation Consulting megvizsgálta a hazai webdesign-cégek saját webes megjelenését, illetve referenciáit. Bár számos technikai jellegű szempont részét képezte az értékelésnek, a jelenlegi vizsgálat fókuszában a webes kommunikáció hatékonysága és kreativitása állt. Mindezek alapján Magyarország jelenlegi legjobb webdesignerei a következők:

Webdesign top 10:

alt.kirowski

Bigfish

Bille Csoport

Dream Design

Extreme Internet

inSite graFX

Marsnet multimédia

Pangalaktik Media

Pannonline

Webworx

A kutatás eredményei alapján megállapítható: az egyes szolgáltatók áraiban jelentős eltérések tapasztalhatóak. Nem ritka a szélsőségek közötti 10-20-szoros különbség sem. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a minőség és az ár között szoros összefüggés figyelhető meg, vagyis a kedvező ár rendszerint alacsony színvonalú munkával párosul. Egy közepes terjedelmű, összetettebb interaktív elemeket nem tartalmazó site ára jelenleg 50 és 800 ezer forint között változhat. Az átlagosnak mondható 2-300 ezer forint közötti árért azonban az ügyfelek többnyire csak átlagos minőséget várhatnak. Egy korszerűnek tekinthető, interaktív elemeket is tartalmazó, jó minőségű site megvalósítása a Carnation becslése szerint minimálisan 1 millió forintba kerül, de ez az összeg nem tartalmazza a folyamatos fenntartás és fejlesztés költségét, amely sok esetben többszörösen meghaladhatja a kezdeti befektetés mértékét.

A Carnation becslése szerint a webdesign-szolgáltatásokból származó hazai bevételek 1999-ben megközelítették a 420 millió forintot, amely összeg nem tartalmazza az integrált webes alkalmazások fejlesztésének piacát. A magyarországi webdesign-piac mérete a tanácsadó cég becslése szerint az idén meg fogja haladni a 700 millió forintos értéket.

A Carnation Consulting várakozása szerint a webes fejlesztői szolgáltatások piaca a 2000. év során jelentős változásokon fog átesni. Az ügyfelek professzionális kulcsra kész megoldásokat igénylő, egyre magasabb szintű elvárásainak eredményeképpen a jövőben néhány jelentős szolgáltató csoport kialakulása várható. Stratégiai partnerségek, felvásárlások, fúziók és az első nemzetközi szereplők megjelenése mellett a piac fokozatos konszolidációja prognosztizálható. A kisebb műhelyek várhatóan csak akkor maradhatnak talpon, ha a jelenleginél sokkal pontosabban definiálják szolgáltatásaikat, piaci pozíciójukat.