Cuil néven új kereső indult a Google versenytársaként

Milkovits Gábor, 2008. július 28. 12:15

A Google három volt munkatársa és egyikük férje ’Cuil’ néven új internetes keresőoldalt indított, amely sok szempontból különbözik az eddig megszokott hasonló alkalmazásoktól.

Az első naptól hivatalosan elindított Cuil (ejtsd ’kúl’, mint a ’cool’ angol szót, melynek jelentése kb. ’klassz, frankó, sirály, stb.) megálmodói szerint egy teljesen újfajta keresési élményt kínál a felhasználóknak. Ennek alapja az a keresőmotor, amely nem a keresések történetére és a beágyazott linkek számára támaszkodik (Google Pagerank), sem pedig a szemantikai kapcsolatokra (mint a Microsoft által megvásárolt PowerSet), hanem a keresés és az oldalak tartalmi összefüggéseit veszi alapul. Ezen felül, a találatok nem egymás után felsorolt, rövid szöveggel kiegészített egysoros címek formájában jelennek meg az oldalon, hanem képekkel illusztrált, viszonylag hosszabb szöveges kivonatokként, amelyekből azonnal viszonylag pontos tartalmi áttekintést nyerhetünk az oldalakról. Ennél is fontosabb azonban, hogy a kereső rögtön, már a szó beírásakor kategorizálja a találatok típusait: először a keresősor alatt legördülő szövegben, majd pedig megnyitáskor az egy ablakban megjelenő, különböző címmel ellátott fülek alatt megnyíló külön ldalak képében. A ’Hungary’ szót beírva például külön ablakban jelenik meg az összes találat, illetve külön-külön és azonnal a Budapesthez, a szállodákhoz, a Magyarország térképekhez, az utazáshoz, a történelemhez, a hírekhez és egyéb specifikumokhoz tartozó találatok. Mindez pedig a legtöbb esetben feleslegessé teszi a keresés finomítását a felhasználó számára. Tom Costello, a projekt vezetője és egyben a Stanford Egyetem professzora a sajtónak elmondta, hogy a keresőgép tizenkétszer elemzi egy weboldal tartalmát, mielőtt felveszi a találati listára, ami a pontosság mellett egy másik előnnyel is jár; mégpedig azzal, hogy zökkenőmentes és pontos működéséhez nincs szükség a felhasználók böngészési szokásairól nyert adatok tárolására, amiért egyébként a Google-t sokan kritizálják.

Az egyetlen negatívum, ami az új Cuil böngészőhöz kapcsolódik az az, hogy egyelőre egyáltalán nem tesz eleget a reklámkampányban ígérteknek; a keresőt ugyanis úgy reklámozzák, hogy minden rivális keresőprogramnál több, 120 milliárd weboldal szerepel az adatbázisukban. Ehhez képest a ’Hungary’ keresésre a Cuil 11 millió, a Google viszont 175 millió találatot sorolt fel. Emellett az sem mindegy, hogy a jövőben milyen kiegészítő alkalmazásokkal látják majd el a szoftvert; a rivális Google és Yahoo például számtalan ilyet kínál, a kommunikációs megoldásoktól az online produktív szoftvereken át a tartalommegosztó alkalmazásokig. Ennek ellenére érdemes már most kipróbálni az új keresőoldalt (http://www.cuil.com/), amely egyelőre csak angol kezelőfelülettel rendelkezik, azonban több más nyelvi verziója is tervbe van véve.