Napi olimpiai összefoglaló a YouTube-on

Milkovits Gábor, 2008. augusztus 5. 20:25

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) szerződést kötött a Youube-ot üzemeltető Google-lal arról, hogy a pekingi olimpia ideje alatt naponta 3 órás összefoglalót tesznek közzé a sporteseményekről a videómegosztó portálon.

A www.youtube.com/beijing2008 címről elérhető szolgáltatással a NOB egyrészt azokba a fejlődő térségekbe szeretne eljutni, ahol nem kötött szerződést a helyi tévétársaságokkal az olimpia közvetítéséről, másrészt pedig a fiatalabb, tizen- és huszonéves generációkat szeretné célba venni. Egy felmérés szerint a 2004-es athéni játékokat a tévében nézők átlagéletkora 40 év fölött volt és az előzetes kutatások szerint idén sem lesz alacsonyabb. Eközben viszont az internetes videó ugrásszerű fejlődésen ment keresztül; májusban csak Amerikában 12 milliárd alkalommal néztek online videókat egyetlen hónap alatt. Ezek közönsége nagyon nagy arányban kerül ki a már említett tizen- és huszonéves nemzedék tagjai közül, ami azt jelenti, hogy az olimpiának is igénybe kell vennie az új médiumot, ha a jövőben nem akar veszíteni népszerűségéből. Az elmozdulást a tévétársaságok is igyekeznek követni: az amerikai közvetítési jogokat megvásárló NBC például a 3600 órás közvetítés harmadát online is közre fogja adni. 

Az internetes közvetítés ugyanakkor problémákat is felvet, ugyanis az online videók esetében mindeddig nem sikerült olyan reklámkonstrukciót kitalálni, amely egyaránt megfelel a reklámozók és a nézők igényeinek. Márpedig ez a jövőre nézve kulcskérdés: a NOB a tévéközvetítések jogdíjaiból 2005-2008 között mintegy 2,5 milliárd dollár bevételre tett szert, a YouTube-közvetítésért kapott összeg viszont az illetékesek nyilatkozata szerint csupán jelképes. Timo Lumme, a NOB tévé- és marketingfelelőse ennek ellenére optimistán nyilatkozott a sajtónak kiemelve, hogy az internet a játékok történetében most először teljes globális közvetítési lehetőséget biztosít az olimpiának.