A mobilvilág behálózása

Vértes János, 2000. február 24. 14:59
Pockynak hívták, magyarul talán zsebtelefonnak becézhetnénk, ám egy nadrágzsebbe mégsem fért bele, hiszen antennája egymagában volt vagy 25 centiméteres. Tíz esztendővel ezelőtt így kezdődött el a mobiltelefonok kora, s akkor még senki nem jósolta volna meg azt, hogy ilyen ütemben hódítja meg a mobil embert a mobileszköz. Senki nem mert annyira optimistán tervezni, mint amilyen ütemben fejlődött az eszköz és a világ. Nem csupán az izgalmas, hogy amihez egykor egy nadrágzseb sem volt elegendően nagy, az ma egy szivarzsebben is elfér, hanem a mobiltelefonok számának iszonytató mértékű növekedése, az árak elképesztő zuhanása is. Ez év végére 426 millió ember mászkálhat mobiltelefonnal a zsebében.
Talán a mobiltelefónia az egyetlen olyan terület, ahol Magyarországnak sem kell szégyellnie magát, lépést tartunk a világgal. Bár ha Skandináviából vagy akár Németországból nézzük ezt a menettempót, túlzottan nem szabad elbíznunk magunkat. A 80 milliós Németországban már majd minden negyedik ember rendelkezik "handy"-vel, az év végére 21 millió mobil-előfizetőre számítanak, öt éven belül pedig arra, hogy minden második német lakosra jut egy rádiótelefon. Ez a fejlődési ütem gyorsabb, mint amivel akár az internet büszkélkedhet. A mobil embernek nem helyhez kötött, hanem mobil információ-hozzáférésre van szüksége, s ezért nem véletlen, hogy egy sor árkedvezmény, egy nagyon izgalmas "Sulinet projekt" bejelentése mellett a Deutsche Telekom februárban megrendezett nemzetközi sajtókollokviumának legfőbb mondanivalója az volt, hogy a mobilvilágot is be kell hálózni.

MAP - információt mindenkinek!

E célból a Deutsche Telekom két leányvállalata, a T-Mobil és a T-Online vegyesvállalatot alapított, mégpedig olyat, amelyben a mobilszolgáltatóé a meghatározó (60 százalékos) szerep, míg az internetszolgáltatóé a kisebbségi (40 százalékos) tulajdon. Az e-commerce mellé egy új fogalmat is bevezetett mindjárt az új cég, ez az m-commerce, vagyis a mobilkereskedelem, amelynek szerepe ma még Európában csekély, de 2003-ra elérheti a 20-30 milliárd márkás nagyságrendet, s ez már egy olyan torta, amelynek egy-egy szeletéért érdemes harcba indulni. A Deutsche Telekom mobilszolgáltatójának - azokkal a leányvállalatokkal együtt, amelyekben a T-Mobil érdekeltséggel bír - már ma több mint 20 millió ügyfele van. Az új cég erre a hatalmas ügyfélkörre építve reméli, hogy az online és a mobiltechnológiában végbemenő fejlődés (amelyben a WAP technológia kiemelt szerepet játszik) rövidesen meghozza az eredményt.

Míg a WAP egy technológia, addig az új betűszó, amit a Deutsche Telekom, illetve leányainak vegyesvállalata a zászlajára tűzött, inkább stratégia: a cég meghirdette a MAP-ot (Multiple Access Portal). A közös vállalat elé stratégiai célként kitűzött feladat egy olyan portál kifejlesztése, amely helytől, időtől, végberendezéstől független, személyre szabott információval szolgál ki mindenkit. Ralf Eck, a T-Online igazgatótanácsának tagja a sajtókollokvium vendégeinek egy képzelt szituációt festett le, hogy megértesse a MAP lényegét. Képzeljük el, hogy Délkelet-Ázsiában egy szálloda előcsarnokában állunk egy fontos üzleti partnerre várva. A találkozóhoz jó lenne néhány adat, de csak egy mobiltelefon van a kezünkben. A MAP-on beállított profilunk nemcsak a leveleink, faxaink lehívását teszi lehetővé, hanem a személyes adatbankunkhoz történő hozzáférést is. Ráadásul a szükséges adatok letöltése után jegyet rendelhetünk tárgyalópartnerünknek is az esti színházi előadásra, és utána asztalt foglalhatunk a város legelegánsabb éttermébe, hogy garantáljuk a megbeszélés sikerét (ha a tárgyalás és az előadás között részvényt akarunk eladni vagy venni, az se gond).

Akár kétszázszor gyorsabban

Németországban már tavaly nyáron mérsékeltek a mobiltelefonokon keresztüli internetezés árait, a T-D1-nél ez 50 százalékos árcsökkentést jelentett, vagyis jelenleg 38 pfennigért lehet csúcsidőben mobilon internetezni. Ez egyelőre azért nem számít olcsónak, mert a mobil adatátviteli sebessége meglehetősen alacsony, ma még meg sem közelíti a vezetékes vagy pláne a Németországban már igen elterjedt ISDN adatátviteli sebességét. Jelenleg a németországi GSM-hálózat két 25 megahertz szélességű sávon továbbítja az adatokat, maximálisan 9600 bps sebességgel. Ezzel valóban csak a tőzsdei híreket vagy az életbevágóan fontos információkat érdemes lehívni. Ugyanakkor e téren sem áll meg az élet, már most nyáron megkezdődik az új GPRS (General Packet Radio Service) szabvány bevezetése, amellyel könnyen elérhetővé válik az 50 000 bit per szekundumos sebesség - ez akár képek, grafikák továbbítását is elérhetővé teszi. A világon elsőként kezdi meg a T-Mobil Bonnban az új technológia tesztelését, és év végére már megkezdik az országos infrastruktúra kiépítését is.

Ami azt illeti, a GPRS is csak egy közbenső állomás a harmadik generációs mobilhálózat felé vezető úton, az igazi cél az UMTS (Universal Mobile Telecommunications System), amely másodpercenként akár két megabit átvitelét is lehetővé teszi. Gondoljunk bele, ez a jelenleginél kétszázszor gyorsabb adatátvitel, ráadásul az UMTS intelligens rendszer, automatikusan felismeri, hogy az adott alkalmazás milyen sávszélességet igényel. Ez egyben figyelmeztetés is: a WAP-korszak feltehetően véges, hiszen legkésőbb 2003-ra megvalósulhat a teljes World Wide Web-hozzáférés egy mobiltelefonon keresztül, akár RealVideo-letöltéssel vagy bármilyen multimédia-alkalmazással.

Németország felzárkóztatása

Bármilyen furcsa innen, Magyarországról nézve, Németország úgy érzi, hogy lemaradásban van, és igen sokat kell tennie, hogy az internetező nemzetek élvonalába kerüljön. Ez a folyamat azonban elindult, az idei esztendőt az internet évének nyilvánították, és a Deutsche Telekom a kormány támogatásával kiadta a jelszót: Deutschl@nd geht online!

Az információs társadalom helyett Németországban már inkább dialógtársadalomról beszélnek, amelynek két fő eszköze van: az internet és a mobiltelefon. A Deutschl@nd geht online mozgalom az iskolásoknál kezdődik: Ron Sommer, a Deutsche Telekom elnök-vezérigazgatója február 11-én, a cég berlini rezidenciájának avatásán megígérte a jelen lévő Schröder kancellárnak, hogy 2001 végéig mind a 40 ezer német iskolást behálózzák, és biztosítják számukra az ingyenes internet-hozzáférést. A részeredmények már most impozánsak, január végéig 13 ezer német iskola kapcsolódott az internetre. A Deutsche Telekom a további 27 ezer iskola számára is kiépíti az ingyenes ISDN-kapcsolatot, illetve adja az ingyenes T-Online-hozzáférést. Minden iskola ingyenesen létesíthet honlapot, és adhat diákjainak, tanárainak ingyenes e-mail címet. A T-Online portálon belül az oktatási minisztériummal közösen kiépítik az önálló oktatási portált. A diákok ráadásul szeptembertől otthonra is kedvezményt kapnak: napi egy márkáért szabadon internetezhetnek minden délután kettőtől este hatig.

Nagy sikere van az asszonyok és az idősek körében elkezdett Deutsche Telekom-akcióknak is; az érdeklődő hölgyek száma például százezres nagyságrendű. Egy országot azonban nem lehet a világhálóra vinni úgy, hogy csak egyes kiragadott rétegek kapnak kedvezményt, ezért Ron Sommer bejelentette, hogy még az első félévben bevezetik a telefondíjakat is tartalmazó átalánydíjas internetezést. Ennek havi összköltsége állítólag alacsonyabb lesz száz márkánál. Még az első félévre ígéri a Deutsche Telekom azt az átalánydíjat, amely nem csak a T-Online használatát, hanem a telefonköltségeket is magában foglalja. Az ígértek szerint ennek havidíja nem éri el a száz márkát, vagyis a 13 ezer forintot!

Ha valakinek ez sok, ott a vasárnapi ISDN-tarifa, amely - ha lehet - még elképesztőbb. A havi ISDN-alapdíjat 5 márkával megfejelve a német állampolgárok megrendelhetik a T-ISDN-XXL csomagot, amely mind az internetezéshez, mind a telefonáláshoz a vasárnap teljes időtartamára ingyenessé teszi az ISDN-telefont. Annyit beszélhetünk, szörfözhetünk - pontosabban a németek annyit beszélhetnek, szörfözhetnek ezért az 5 márkáért, amennyit csak bírnak...

Ugyancsak az ISDN-csomagot lehet majd megfejelni 10 márkával azoknak, akik állandó internet-hozzáférést szeretnének. Ez egy nem túl széles sávú csatornán (az ISDN D csatornáján) állandó összeköttetést teremt, vagyis azoknak ideális, akik mondjuk a leveleiket szeretnék folyamatosan letölteni. Persze ha átmenetileg széles sávú összeköttetés kellene, akkor sincs probléma, ilyenkor a szükséges időtartamra "feléled" az ISDN két B csatornája, majd a széles sávú adatátvitel befejeztével lekapcsol, s csupán a D marad "figyelőállásban". Az év folyamán bevezetendő csomag neve: ISDN @ctive.

Természetesen a Deutsche Telekom nem feledkezik el az elektronikus kereskedelemről, vagyis az üzleti felhasználókról sem, s olyan áron kínálja a T-Markt professzionális eladóterét, amely még forintra átszámolva is elképesztő: nem egészen húsz márkáért (2600 forint) bárkinek lehet üzlete a weben. Nem csoda, hogy ezrek nyitnak boltot az idén. Mindehhez a Deutsche Telekom olyan széles sávú hálózatot épít, amely már ma Európa leggyorsabb adatátvitelét biztosítja.