Fejcsere

Fekete Gizella, 2000. február 28. 09:50
"A hálózatfelügyelet fokozatosan kinövi magát rendszerfelügyeletté, és a Novell is igyekszik követni ezt a trendet" - mondja Hargitai Zsolt, a Novell Magyarország rendszermérnöke. "Első ilyen és a mai napig palettánkon lévő termékünk, a ManageWise egyértelműen hálózatfelügyeleti alkalmazás volt, de mára számos, az említett irányba mutató eszközzel bővült. Más cégekkel ellentétben a Novell termékei a címtárakra épített funkciókon keresztül tudnak rendszermenedzsment-feladatokat is ellátni.
Ezekre alapozva vezetünk be - a hálózatmenedzsmenttől a rendszerfelügyelet világa felé elmozdulva - újabb és újabb funkciókat. ZENworks családunk megjelenése is egyértelműen erre mutat, és ezt az irányvonalat folytatva rövid időn belül elérjük a rendszermenedzsmentet jellemző teljes funkcionalitást."

Édes mindegy?

"Furcsa számunkra a hálózat-, illetve rendszerfelügyelet kérdésének a piacon szokásos felvetése" - veszi át a szót Jekler Rudolf PR-menedzser -, "mivel ma elsődleges trend mindent bekapcsolni a hálózatba, így értelmét veszti a fenti kérdés. Továbbra is egyfajta hálózatmenedzsmentről van szó, de az iménti törekvéssel párhuzamosan kiteljesedett a hálózat fogalma. A mi eszközeink alatt is több platform kapcsolódik össze, s a PC-s és nagygépes rendszereket is hálózatként definiálhatom, így lassan eltörlődik a hálózat- és a rendszermenedzsment közötti határ. A Novell címtárrendszerében képes komplett rendszert látni és kezelni, amibe később is bármilyen objektum beépíthető, s a címtár-technológiával a teljes rendszer felügyelhető. Az e-Directory - az internetre is kiterjesztett címtár - megjelenésével az interneten is egy egységes rendszerként kezelhetők és felügyelhetők a cégek, illetve intézmények tevékenységeivel kapcsolatos adatok, információk."

"Termékoldalról jobban meghúzhatók a határvonalak" - folytatja a gondolatmenetet Hargitai Zsolt. "A ManageWise a fizikai hálózat egyes elemeit - hubok, routerek - és az egyes szerverek fizikai állapotát menedzseli, nézi a hálózat forgalmát, s ha gond van, hibát keres. Termékre leképezve ez a hálózatmenedzsment. Ezen a feladatszinten túllépve, a teljes informatikai rendszert tartalmazó architektúrát nézve - például milyen felhasználók vannak a rendszerben, milyen alkalmazásokat használunk, milyen adatokat érünk el - juthatunk át a rendszermenedzsment-régiókba. A rendszermenedzsment körébe sorolt funkciók folyamatosan változnak, és cégenként is különböznek, de közös részük többségét már a mi termékskálánk is lefedi."

"A Novell induláskor is menedzserfunkciókra - nem csak fizikai egységek, de felhasználók s azok csoportjainak felügyeletére - használta a címtár-technológiát. Ezzel ma már integrálódtak más platformok (NT, IBM mainframe, Solaris, Linux), és a funkcionalitás terén is bővült. Következő lépcsőfokként már az NDS-be került alkalmazások is integráltan kezelhetők, és újabb modulként megjelent a hálózati sávszélességnek az alkalmazások prioritásától függő, intelligens kezelését végző ZENworks for Networks. A Novell fő célja az NDS-re épülő intelligens rendszert újabb és újabb funkciókkal bővíteni." "Filozófiánk távol áll attól, hogy a cégekre valamiféle korlátként értékelhető rendszert erőltessünk. Sokkal inkább arra törekszünk, hogy termékeink jól leképezzék bármely cég felépítését, hierarchiáját és működését, hogy a felhasználó szükségletei szerint tudják támogatni azokat. Szerintünk az informatikának kell a céget szolgálnia, és nem fordítva" - véli Jekler.

Magyarországról jöttem…

"A kiscégeknek kevesebb gondjuk van a rendszermenedzsmenttel" - veszi át a szót Hargitai -, "nem is használják ezt a kifejezést, hanem az egyes feladatokra koncentráló termékekben, modulokban gondolkodnak. Számukra gyakran elegendők a gyártók által - az egyszerűbb kezelés érdekében - a szoftverekbe integrált funkciók. A közepes és nagy cégeknél pedig ma még a hálózatfelügyelet a gyakoribb. Véleményünk szerint a száz PC feletti felhasználók csaknem mindegyikénél van ilyen alkalmazás - helyenként néhány rendszerfelügyeleti részfunkcióval -, és mindössze 1-2 százalékuk komplett rendszermenedzsment."

"Az NDS-sel és a ManageWise-zal megvalósított legnagyobb rendszerfelügyeletünk - teljes, egységes címtár, részleges alkalmazásmenedzsment-implementáció és leltár - az ORFK-nál működik, 13 ezer felhasználóval" - mondja Hargitai Zsolt. "A ťsikerfelelősŤ egyértelműen a megfelelően kialakított címtár, ehhez viszont informatikai és üzleti szempontból is érteni kell a cég topológiai és szervezeti felépítését, amiben egy jó vállalati informatikus tud igazán segíteni. A feladat szempontjából a hálózati felépítés és a topológia a legfontosabb. Tovább növeli majd a kész rendszer minőségét, ha minél többet tudunk az egyes felhasználóknál alkalmazott hardver- és szoftvereszközökről, az informatikai rendszer más elemeivel való ťkommunikációs szokásaikrólŤ. Ezeket összegyúrva kapjuk a rendszerfelügyelet alapjait, az építmény pedig - az NDS rugalmasságának köszönhetően - később tovább finomítható, illetve a cégen belüli topológiai, humán- és egyéb változások is követhetők."

Támogató jobbot nyújtva

"Egy jó rendszerfelügyeletből a cég minden tagja, ha más-más módon is, de profitál. Mivel egyszerűbbé és hatékonyabbá válik a menedzselés, és automatizáltak lesznek a monotónia miatt sok hibalehetőséget magukban rejtő rutinfeladatok, az informatikusok járnak a legjobban. A vállalat más területei a rendszer teljes környezetének átláthatóbbá válásából profitálhatnak, míg közvetlen felhasználói gyors és hatékony válaszokat kapnak a felmerülő kérdéseikre, problémáikra. A menedzsment többszörösen is jól jár" - zárja a felsorolást Hargitai Zsolt -, "hiszen a működőképes üzletmenet mellett a fentiek alkalmazottaik hatékonyságát is növelik."