Adat-, szöveg és hangbányászat terén több megoldást is felvázoltak az előadó szakemberek az SPSS és a Data Research Kft. október 28-án Budapesten tartott Adatbányászat 2.0 – Nem strukturált adatok elemzése című szemináriumán. A jelenlegi hektikus gazdasági helyzetben a vállalatoknak az adatbányászat a versenyelőnyt biztosító egyik módszer lehet, ám az ilyen időszakokban még többen élnek a strukturálatlan (jellemzően szöveges, vagy audio) adatok feldolgozásában rejlő lehetőségekkel is. Néhány elhangzott előadást foglalunk össze.
Arató Bence, a BI Consulting Kft. ügyvezető igazgatója rámutatott: folyamatosan nő a tárolt adatmennyiség. A verseny- vagy helyzeti előny a rendelkezésre álló adatok feldolgozására és hasznosítására bevetett adatbányászati megoldásokhoz kapcsolódhat, a közeljövőben pedig szöveg-, vagy hangbányászati alkalmazásokhoz lesz köthető. Az adatok kiaknázásában egyre hangsúlyosabb a feldolgozási sebesség és az ehhez kapcsolódó azonnali reagálás.
Több előadás is elhangzott a költséghatékonyságot, CRM rendszerek tökéletesítését, ügyfél-elégedettség növelését és az ügyfél-lemorzsolódás csökkentését célzó adatbányászati lehetőségekről, illetve ezek modellezési gyakorlatának fejlődéséről.
Benczúr András, az MTA SZTAKI Adatbányászati Kutatócsoport vezető kutatója az adatbányászat új algoritmusaira, az algoritmusok új fejlesztési irányaira hívta fel a figyelmet. Pluhár András és Krész Miklós (Sixtep Kft) arról beszéltek, hogyan profitálhat egy bank vagy távközlési cég a közösségi hálózatokon publikált információkból. Körmendi György, az SPSS Magyarország ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: az adattárházak által tárolt, ma még jellemzően strukturált adattömeg mellett a jövőben egyre nagyobb szerepet kapnak a strukturálatlan szöveges és hangállományok is. Ezek az fájlok ma már rendelkezésre állnak, sőt, rohamosan strukturált adatbázisokká fejlődnek, hiszen adatbányászati módszerekkel elemezhetőkké alakíthatók a megfelelő szoftvermegoldásokkal. A jövőben az adattárházak bővüléséhez jelentős mértékben fognak hozzájárulni az eredetileg rendezetlen, majd különböző alkalmazások segítségével piackutatásra, elemzésre és döntéshozatalba történő integrálásra alkalmas adatok.A strukturálatlan adatok egy másik, még kiaknázatlan területét mutatta be Bódogh Attila, a Nextent ZRt. üzletfejlesztési igazgatója, aki a híváskezelők (call centerek) hanganyagainak feldolgozását előrevetítő hangbányászati lehetőségeket érzékeltette előadásában. A VoiceMining alkalmazások valós időben teszik lehetővé a vállalati telefonos ügyfélszolgálatok által folytatott beszélgetések elemzését, problémás beszélgetések kiszűrését, az ügyintézői protokoll ellenőrzését, az ügyfél-elvándorlás előrejelzését, valamint ügyfél-szegmentációs feladatok vagy akár kampányhatékonysági vizsgálatok elvégzését.
A rendezvény utolsó felvonásaként az SPSS Magyarország vezető munkatársai közös előadás keretében mutatták be az adat-, szöveg- és hangbányászati megoldások összekapcsolásának lehetőségeit. Konkrét példán keresztül mutatták be, hogy a voice mining eredményei szövegbányászati és adatbányászati eszközökkel javíthatók, illetve az összekapcsolás révén az ügyfél-lemorzsolódás előrejelezhető.