Nem csak a mobiltelefon-gyártók és -szolgáltatók, hanem az internetszolgáltatók vagy a tenyérszámítógépek, személyi digitális asszisztensek kiállítói is e három betű jegyében rendezték meg bemutatójukat, de WAP-telefonokkal demonstrálta legújabb fejlesztéseit mondjuk az Attachmate is, ahol egy klasszikus megrendelés-nyilvántartási rendszer keretében vált követhetővé minden részinformáció (épp hol tart a megrendelés teljesítése, úton van-e már az áru, stb.) egy mobiltelefonon keresztül.
A klasszikus adatfeldolgozás inputoldalán már évekkel ezelőtt megjelentek bizonyos egyszerű eszközök, az adatfelvétel számára a Psion és mások majd egy évtizede gyártják a kéziadatgyűjtőket. Ám míg az adat mindig egyedi, vagyis egyszerre kis mennyiségben, jól körülhatárolhatóan van jelen, az adatok feldolgozásának eredményeképpen megszülető output részekre bontása, az információ szelektálása külön művészet, s ezzel mindmáig nem is igen foglalkoztak a számítástechnikusok. Elvégre mi baj származhat abból, ha egy címzett valamivel több információt kap, mint amennyire neki személy szerint szüksége lenne? Majd ránézésre kiemeli az őt érdeklő információt a tablóból, a jelentésből; az output - még ha szelektált is - soha nem bontható le olyan kis egységekre, mint az input...
Ahhoz, hogy az adatfeldolgozási folyamat másik végén is megjelenhessenek és elterjedhessenek az információmegjelenítő kézieszközök, nemcsak technológiai lehetőségre van szükség, hanem értelmes és átgondolt rendszerfejlesztésekre is, vagyis meg kell találni azokat a feldolgozásból kinyerhető információkat, amelyeket nem csupán lehet, de érdemes is egy mobiltelefonra kiküldeni. Amíg tehát a világ egyik fele (Nokia, Motorola, Siemens, Ericsson, Samsung, Panasonic, Alcatel és így tovább a végtelenségig, minden telefongyártó, illetve hozzájuk csatlakozva minden mobilszolgáltató) azon dolgozik, hogy a "lehet" kérdését megoldják, aközben az Attachmate-től az IBM-en keresztül az Amazon.comig mindenki az "érdemes"-hez sorakoztatja az argumentumokat.
Egyre-másra sorakoznak azok az alkalmazások és azok a tartalmak, amelyek indokolttá teszik a WAP-eszközök elterjedését. Már nemcsak arról van szó, hogy megtudhatjuk, mikor indul a vonatunk, mi megy a moziban, vagy mit emilezett tárgyalópartnerünk, hanem arról is, hogy a belső vállalati szoftverekbe ugyancsak beépülnek a WAP-interfészek, vagyis a folyamatok bárhonnan, bármikor vezérelhetővé válnak.
Jelen számunkba a WAP "lehetőségeiből" fért bele néhány. A WAP-ra érdemes alkalmazások nyilvánvalóan csak folyamatukban vizsgálhatók, hitünk szerint a jövőben egyre inkább csak ilyenekről fogunk írni, szinte természetessé válik majd, hogy akár egy bérszámfejtésnek, akár egy raktárnyilvántartásnak legyen WAP-kimenete. A direkt WAP-alkalmazások köre (tőzsdei megbízások kiadása, mobil e-commerce, hírolvasás stb.) csak hab lesz a WAP-tortán.