Körbetartozás-tréning kisvállalatoknak

forrás Prim Online, 2009. február 10. 09:23

A hazai vállalkozások kilencven százaléka folytat küzdelmet az elcsúszó kifizetések miatt, és száz kiszámlázott forintból négyet soha nem kap meg a szállító Magyarországon. A körbetartozás problémáját a prosperitás időszakában sem a kormány, sem maguk a cégek nem tudták megoldani, pedig léteznek jól bevált eszközök, mint a szerződéskötés előtti monitoring vagy éppen a váltó használata. Ezeket az eszközöket is számba veszi a Piac és Profit jövő heti „Kiút a körbetartozás csapdájából” című tréningje.

A körbetartozás egyes becslések szerint akár az ezermilliárd forintos nagyságrendet is elérheti az országban, ezért a jelenség visszaszorítására többször is tett erőfeszítéseket a kormányzat az elmúlt években, ennek ellenére még állami cégek is mind a mai napig érintettek maradtak a problémában.
A gazdasági válság most különösen kritikus helyzetbe hozta a körbetartozásban érintett kis- és középvállalati (KKV) szegmenst, amely tartalékok nélkül, pénzügyi hátrányban próbálja meg túlélni ezt az időszakot. 
Piac és Profit Kiadó 13 éve vesz részt a hazai KKV üzleti szektor vérkeringésében, így a terület szakértőjeként első kézből értesülve a problémákról, tréninget szervez Budapesten február 18-án a körbetartozás felszámolásának elősegítésére.
   
„A körbetartozás nem csak azt jelenti, hogy az egyébként versenyképes cégek elbukhatnak, hanem a likviditás megőrzésére érdekében fel kell álldozni a fejlesztést” – fogalmazott Demcsák Mária, a Piac és Profit Konferenciaközpont ügyvezetője, majd hozzáfűzte, a Piac és Profit által preferált üzleti modell, a „Felelős Profit” megjelenése, vagyis az etikus gazdasági környezet kialakulása ezt a problémát is megoldaná.

Csatlós Csilla, a Direktinfo ügyvezető igazgatója tapasztalatai szerint a jelenség mára a gazdaság összes szegmensében látványosan jelentkezik, senki nem érezheti magát biztonságban. Véleménye szerint a körbetartozás ellen a cégek túlnyomó része az elemi óvintézkedéseket sem teszi meg. „Általános gyakorlat Magyarországon, hogy a cégek nem minősítik ügyfeleiket a leszerződés előtt, és a bajok beköszöntével is csak százból egyetlen vállalat bíz meg követeléskezelőt, ezért sokan tehetetlenül egy helyben topognak a problémával” – mutat rá a szakértő.

A „Kiút a körbetartozás csapdájából” tréning számba veszi azokat a törvényes eszközöket és lehetőségeket, amelyekkel egy vállalat megakadályozhatja, vagy legalábbis lecsökkentheti annak az esélyét, hogy csapdába kerüljön. Az előzetes és a vevőkövető monitoring, vagy éppen a régebben használatos váltó használatáról, a jogi lehetőségekről és a számlamenedzsment rendszerről olyan gyakorló szakemberek számolnak be, mint Csatlós Csilla kintlévőség szakértő; Dr. Kerepessy Krisztián a Pesti Központi Kerületi Bíróságtól vagy éppen Csizmadia Csaba, az E-Post Kft. igazgatója.