Szalad-e és merre szalad tovább az on-line szolgáltatók szekere, mit csinál otthon a négy fal között a magyar internethasználó, hogy mégis közösségben érezze magát és miért jelentette az LSD ugyanazt az embereknek a hatvanas években, mint az internet a kilencvenes években – erre és számos más kérdésre kereste és adta meg a választ Magyarország első BarCamp konferenciája a Gerbeaud Házban 2009. március 3-án.
A Web 2.0 Symposium nevű konferencia különlegessége, hogy nem az előadók döntésén múlt, mit kap a közönség, hanem a résztvevők döntötték el, miről szóljanak a beszélgetések, továbbá a neves bloggerek, cégvezetők és nemzetközi szakemberek mellett bárki jelentkezhetett előadást tartani. Ilyen szempontból a budapesti BarCamp bátran nevezhető duplán Web2-esnek. A konferencián nagyvállalatok mellett startup cégek is nagy számban képviseltették magukat, olyan témákban mint a hangfelismerés, programajánlás és különleges keresési technológiák.
Az internet inspirál, meghatározó élményt nyújt a nap bármely szakában, úgy, ahogyan a hatvanas években tette azt az LSD – mondta Ernst-Jan Pfauth, aki saját bevallása szerint sosem használt tudatmódosító szert. A thenextweb.com fiatal szakembere szerint a hatvanas években a szexuális szabadság, a béke és az emberi egyenlőség megvalósítására törekvő hippik jelképezték a társadalomban azt a réteget, amit a kilencvenes években az internetfelhasználók. A kilencvenes évek végén kezdődött egy forradalom, amely ezekben a percekben is tart és tetten érhető a blogokban, a közösségi oldalakon, a videómegosztókon és minden olyan internetes lehetőségben, melyet ma web 2-esnek nevezünk.
Az internet fejlődésének fő irányvonalát az innováció adja, amely mindig valahol máshol jelentkezik – fogalmazta meg a konferencián Drajkó László, a Microsoft Magyarország ügyvezető-igazgatója. Az on-line szolgáltatók alakulása és folyamatos fejlődése a felhasználók elvárásai szerint történik. A felhasználó ugyanazt akarja a szolgáltatótól, amit a szolgáltató a technológiai fejlesztőtől: minél olcsóbban vagy lehetőleg ingyen a legtöbbet kapni.
Csiszár Dénes a Web2-re épülő marketing kampány költségeit és hasznát boncolgatva mutatott rá azokra az értékekre, amelyekből egy cég hasznot remélhet webes kampány alkalmazásával. A webstratégiai tanácsadó workshopján a közönség adta meg a választ: egy web2-es technológia is működhet gazdaságilag sikeres platformként (pl: iWiW), még akkor is, ha Magyarországon még nem minden esetben megfelelőek a piaci körülmények.
A weboldalak látogatottsága mellett fontos szempont az is, hogy mennyi időt tölt el egy felhasználó az adott site-on, hányszor tér vissza és milyen gyakorisággal teszi azt – sorolta a méltánytalanul elhanyagolt és alig mért tényezőket a Microsoft szakembere, majd hozzáfűzte: lényeges szempont, hogy mekkora a visszhang, milyen erős hatást vált ki az emberekből egy szolgáltatás, függetlenül attól, hogy pozitív vagy negatív a fogadtatása.
Az első BarCamp konferenciája a kor legfrissebb vívmányait is bemutatta az érdeklődőknek. A bináris audió és vizuális tartalmak visszakereshetőségét ismertette Tompa Tamás, a Digital Natives szakembere. Megyeri Tibor, a T-Home marketing vezetője szerint a tévénéző már rég fellázadt, átvette az irányítást a készülék felett és már rég nincs kiszolgáltatva a műsorszolgáltatóknak, amikor az aktív szabadidőeltöltést szervezi.
Gazdasági válság ide vagy oda, az on-line média pörög, utat tör magának. A médiapiaci torta egyre kisebb lesz, ebből a kisebb tortából fog még nagyobbat kiharapni az internetes üzletág. A kérdés az, hogy az átmeneti zsugorodás lesz-e akkora, hogy akár az internetes árbevételek is csökkenjenek – magyarázta Gerentsér Imre, a Sanoma Budapest munkatársa a gazdasági válság internetpiaci hatásairól tartott kerekasztal beszélgetésen.
Az „Engedd szabadon és keress pénzt máshol” elv itthon legerősebben a Creative Commons berkein belül érvényesül – mondta Bodó Balázs, aki példaként az Al Jazeera televíziót említette, amely annak érdekében, hogy eljuttassa üzenetét – főként az amerikai közönségnek – a Creativ Commons licencet használja és a világhálón is elérhetővé teszi tudósításait. A szakember kitért arra is, hogy a CC folyamatosan ostromolja a világ vezető filmgyártó és lemezkiadó cégét annak érdekében, hogy a kulturális tartalmak egyszer majd mindenki számára szabadon és ingyen elérhetőek legyenek.
Egy egyszerű szöveg on-line változatától a web eljutott oda, hogy önálló, lélegző lénnyé vált, melyet etetni kell és törődni vele – mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom Nyrt. elnök-vezérigazgatója, hozzátéve: olyan világban élünk, amelyben minden és mindenki kapcsolódhat egymáshoz, egy folyamatosan megújuló találmány, az internet réven.
A BarCamp konferencia közel negyven előadásának sikereire alapozva a szervezők várhatóan jövőre is az ideihez hasonló formában hirdetik meg a Web 2.0 Symposiumot.
A Web 2.0 Symposium konferencia honlapja - http://web24.ap.hu/