A volt alkalmazottak 59 százaléka ismerte be, hogy bizalmas céginformációkat lopott el, például a vevők kapcsolati listáját - áll a Symantec és a Ponemon Institute jelentésében. A tanulmány a munkahelyüket 2008-ban elvesztő vagy kilépő alkalmazottak körében végzett felmérés eredményein alapul. Az is kitűnik belőle, hogy ha a válaszadók munkahelye jobb szabályokat és módszereket vezetett volna be az adatvesztés megakadályozására, az ilyen adatlopások nagy része megelőzhető lett volna.
A céges adatok eltulajdonítását beismerő válaszadók 61 százalékának kedvezőtlen képe van korábbi munkaadójáról. A leggyakrabban eltulajdonított nyilvántartások közé az e-mail listák, az alkalmazottak adatai, a vevők kapcsolati adatait tartalmazó listák és nem pénzügyi információk tartoznak. Bár a válaszadók sokféle területen dolgoztak, legtöbbjük a pénzügyi szolgáltatások területén volt alkalmazásban.
A felmérés további megállapításai:
A Ponemon Institute webes felmérése 2009. januárjában zajlott, közel ezer olyan egyesült államokbeli résztvevővel, akik az elmúlt 12 hónap során kerültek el a korábbi munkáltatótól.
„A leépítés során elkerülhető az adatvesztés. Meg tudjuk akadályozni, hogy az alkalmazottak magán e-mail címükre bizalmas tartalmat küldjenek, vagy azt letöltsék USB-memóriára” – hangsúlyozta Gombás László, a Symantec vezető rendszermérnöke. „A cégeknek adatvesztést megakadályozó technológiát kell bevezetniük, hogy tudják, hol találhatók a kényes adatok, hogyan használják azokat, és megakadályozhassák azok másolását, letöltését vagy a cégen kívülre történő elküldését.”
„A felmérés megállapításait vészjelként kell tekinteni a gazdaság minden területén: a kényes adatok az alkalmazottal együtt sétálnak ki az ajtón. Még ha nem is áll küszöbön egy leépítés, a cégeknek jobban oda kell figyelniük arra, hogy ki férhet hozzá a kényes üzleti információkhoz” – tette hozzá Larry Ponemon, a Ponemon Institute, LLC elnöke és alapítója. „Kutatásunk azt érezteti, hogy az adatvesztés nagy része megelőzhető, ha világos szabályokat használnak, jobb a kapcsolat az alkalmazottakkal, és kellően ellenőrzik az adathozzáférést.”