Egy év alatt megkétszereződött a MasterCard PayPass - érintés nélküli technológiát alkalmazó - bankkártyáinak száma, és 2008 végére elérte az 50 milliót - tájékoztatta a kártyatársaság az MTI-t.
Az érintés nélküli bankkártya technológia lényege, hogy a kártyát 20 eurónál kisebb összeg esetén elég néhány centiméterre vinni a leolvasóhoz, és már meg is történt a fizetés. Nagyobb összeg esetén a leolvasás után a PIN kódot is meg kell adni, de PayPass kártyával így is gyorsabban lehet fizetni, mintha készpénzt kapna a pénztáros.
Az érintés nélküli technológiát elsősorban gyors fizetést igénylő környezetben használják, például gyorséttermekben, mozikban, benzinkutaknál, de jól alkalmazható tömegközlekedési eszközökön, mozgóárusoknál és sport stadionokban is.
Jelenleg 28 országban, összesen 141 ezer PayPass elfogadóhely van, többek között Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Romániában és Szerbiában.
A közelmúlt egyik leginkább figyelemre méltó újítása a 2008-ban, Törökországban bevezetett "smart sticker", ami egy mobiltelefonokra ragasztható matrica, s amelyet a PayPass kártyákhoz hasonló módon, az olvasóhoz közelítve lehet használni. A bankkártyamatrica hagyományos tizenhat jegyű sorszámot visel, hitelkártyaként működik, de csak úgynevezett érintés nélküli terminálon használható.
A MasterCard nemrégiben végzett felmérése szerint az érintés nélküli technológia fejlődésével a bankkártyák a kisösszegű fizetéseknél is jelentős területet hódítanak el a készpénztől. A PayPass kártyával rendelkezők 41 százaléka azt válaszolta, hogy jóval ritkábban használ készpénzt, mint két évvel ezelőtt. Ennél többen (77 százalék) nyilatkoztak úgy, hogy elsődleges fizetési eszközként tekintenek a plasztikra, és csak akkor használnak készpénzt, ha kártyás fizetésre nincs mód.
Az érintés nélküli technológia kereskedői oldalról is pozitív visszhangot keltett: a PayPass-t elfogadó üzletek vezetői szerint nőtt a vásárlók lojalitása, és az ilyen típusú kártyát használó vevők aránya tavaly 14 százalékra emelkedett a 2007. évi 8 százalékról. A PayPass elfogadása óta elsősorban a gyorséttermek, a gyógyszertárak és az élelmiszerüzletek forgalma nőtt a technológia révén.
Ami a technológia nem bankkártya alapú felhasználását illeti, a MasterCard által megkérdezett PayPass felhasználók leginkább a PayPass kulcstartóban, és a mobiltelefonra ragasztott matricában látnak fantáziát.