Az ATI másfél hete bemutatott RV790 chipjére épülő első grafikus kártyák máris megérkeztek hazánkba. Az új GPU-ban optimalizáltak számtalan funkciót, hogy gyorsabban és szebben jelenjenek meg a kedvenc DirectX 10-es játékaink, az új GPU-hoz eddig sosem tapasztalt sebességre képes új kártyákat is terveztek a gyártók.
A nagyon sikeres és népszerű RV770 grafikus motoron javított kicsit az ATI mérnök csapata. Több szempont szerint is optimalizálták a képmegjelenítés módját, így ugyanolyan minőségű kép megjelenítéséhez az új RV790-esnek negyedannyi munkára van szüksége. Az új GPU órajelét is magasabbra állította az ATI a korábbi modellénél, a referencia frekvencia 850 MHz lett. Az RV790 mellé GDDR5 típusú memória modulokat építenek a kártyagyártók, melyeket 256 bit széles adatbuszon ér el a processzor. A memóriák a megnövelt magfrekvencia révén 3900 MHz-es órajelen működnek. Persze csak a referencia kártyán, mert a gyártók az 1 GHz-es memória frekvenciát is elérték már, ami 4000 MHz effektív órajelet jelent. A GDDR5 memóriák ugyanazon az órajelen kétszer több adatot képesek megmozgatni, mint a GDDR3-as modulok.
A paramétereket böngészve látható, hogy az új 4890-es GPU-val lehetőség lesz az 1 GHz-es processzor órajel-plafon áttörésére, biztosan lesz majd olyan változat, ami ezt nyújtja is. Az elsőként érkező ASUS modell például megengedi, hogy a GPU alap feszültségét 1,312 V-ról 1,4 V-ra emeljük, mellyel azonnal 15%-kos sebesség növekedést érünk el. Tehát az új 4890-es kártyák igen változatos tuning lehetőséget rejtenek magukban, az igazán ütős beállítási kombinációk hamarosan az interneten biztosan elérhetők lesznek. A nagyobb sebességhez azonban megfelelő tápellátás is szükséges. Ne feledjük, hogy a rendszerünkben legalább 500 W-os tápegység legyen, amelynek két darab 6 tűs PCI Express tápcsatlakozón, konnektoronként 75 W energiát kell a kártyára pumpálnia.
A legnagyobb méretű lapos grafikus kijelzők felbontását is képes az új 4890-es kiszolgálni, a DVI kimenetén keresztül a maximális felbontás 2560 x 1600 képpont. Természetesen az új kártyákból is építhető CrossFire csoport, akár négy ilyen bivalyerős kártyából álló rendszer is. A játékgyártók teljes ütemben fejlesztenek az új Gather4 technológiára alapozva, ami a 4890-es grafikus kártyákkal már ki is aknázható. Egyre több játék jelenik meg, ami aktívan használja a DirectX 10.1 újdonságait, így biztosan kiaknázhatjuk új játékszerünk minden adottságát.