Megjelent Magyarországon az e-papír kereskedelmi felhasználása, a digitális polccímke rendszerek új fajtája. A boltokban központilag vezérelhető, vezeték nélküli adatátvitellel frissíthető árcédulák megbízhatóbbá és hosszú távon olcsóbbá teszik a vevőtájékoztatást. A technológia egyik úttörője hazánkban a székesfehérvári Laurel Kft.
Az LCD kijelzők olcsóbbá válása, illetve az e-papír piaci megjelenése tette lehetővé, hogy egyáltalán gondolkodni lehessen a digitális polccímke fogalmán − nyilatkozta a Laurel Kft. e területért felelős szakembere. Hübler Gábor elmondta, a technológia jelen állása szerint a digitális polccímkék két legfejlettebb változata a pontmátrixos LCD kijelző és az e-papír.
A két változat inkább kiegészítője, mint versenytársa egymásnak − hangoztatta a szakember. Közös jellemzőjük, hogy az adatokat mindkét megoldás vezeték nélküli kapcsolaton keresztül kapja, ezért a polcok bekábelezésére vagy a bolt mennyezetéről belógó antennákra nincs szükség. Egy akció vagy árengedmény, aminél a polccímkék kinyomtatása és kihelyezése egy hipermarket esetében korábban több ember többórás munkáját jelentette, néhány gombnyomással központilag vezérelhető, írható át. A címkéket tehát soha nem kell levenni a polcról, csak a tartalmát kell módosítani egy központi számítógéppel. Ráadásul nincs szükség külön minden áruhoz az adatok, árak beírására, ez az időigényes munka egy lépésben, az áru betárolásakor elvégezhető.
Az e-papír alapú címkék használata mellett szól kiváló, nyomtatott papíréhoz fogható láthatóságuk, a jelenlegi címkékkel azonos méretük, és az a tulajdonság, hogy csak a megjelenített információ változtatásakor fogyasztanak áramot gombelemről, a kész felirat megjelentetéséhez már nincs szükség energiára.
A pontmátrixos, vagy más néven grafikus LCD technológiával működő kijelzők nagy erénye, hogy nagyobb mennyiségű, kötetlen tartalmú információ jelenhet meg rajtuk. Nemcsak a termék ára, de például műszaki cikkeknél a technikai tulajdonságai, a gyártó logója, bármilyen figyelemfelkeltő, akár villogó felirat is helyet kaphat. Ez már egyfajta digitális eladónak is nevezhető, hiszen részben leveszi a frusztráló vevőtájékoztatás terhét az egyébként is kevés személyzet válláról, emellett többletértékesítési lehetőségeket is nyújthat pl. kapcsolódó termék ajánlásával.
Természetesen ezek a rendszerek drágábbak, mint egy-egy sorozat papírcímke kinyomtatása, de hosszú távon mindenképpen gazdaságos. Bár a technológia világszerte újdonságnak számít, az első pilot projektek már futnak. Technológiai szempontból a rendszer minden eleme kipróbált, itthon is telepítésre kész.