Bár növekszik, de még mindig alacsony az interneten bankolók aránya Magyarországon - derül ki a Scale Research félévente végzett Bankindex kutatásából.
Az MTI-nek hétfőn eljuttatott, 1500 banki ügyfél megkérdezésén alapuló felmérés szerint a bankkapcsolattal rendelkezők alig 9 százaléka használja az internetbanki szolgáltatásokat, az elmúlt egy évben azonban számuk 4,3 százalékkal nőtt, ami jelentős bővülés. A növekedés a 18-35 éves korosztályban 6 százalékos, a 36-49 év közöttieknél 8 százalékos volt, de még az 50 év felettiek körében is 2 százalékkal emelkedett az interneten bankolók száma egy év alatt.
Hozzáteszik, hogy a "netbankolók" számának emelkedése a gazdasági visszaesés ellenére töretlen. Az internetbank használata a magasan iskolázottak körében gyorsabban nő, mint a kevésbé iskolázottak között, nagyvárosban és vidéken egyformán gyorsan terjed, míg az egyes bankokat, illetve termékeket illetően nagyon nagy a szórás.
A bővülés hátterében az internethasználat általános elterjedése mellett az is áll, hogy enyhülnek a netbank használatával kapcsolatos korábbi, elsősorban biztonsági fenntartások. Az is feltételezhető, hogy a mostani körülmények között sokan keresik azokat a lehetőségeket, ahol gyorsan és olcsón tudják banki ügyeiket elintézni.
Jelentős a szórás az egyes szolgáltatások netes használatában. A felhasználók túlnyomó többsége, 90 százaléka a számla történet megtekintése funkciót használja, 66 százalékuk az egyszeri forint átutalást választja. Ezeket a csoportos átutalási megbízás, a csekk befizetés és a mobiltelefon feltöltés funkció követi. A legkevésbé előnyben részesített netbank szolgáltatások az egyszeri devizaátutalás, a befektetési és értékpapír-műveletek és a kártyalimit módosítás, melyeket alig 3-4 százalék vesz igénybe.
A még 2008 első negyedévében végzett első Bankindex kutatásnál a vizsgálatban szereplő legtöbb bank megkérdezett ügyfeleinek mintegy 50 százaléka jelölte a banki levelet, DM levelet, és alig 10 százalékuk az internetet, mint a bank irányából érkező elsődleges kapcsolattartási módot.
A válság kitörése óta a bankfiókok szerepe is megnőtt. Amíg 2008. első negyedévében a válaszadók 70 százaléka nevezte meg a bankfiókokat, mint első számú kommunikációs csatornát, addigra arányuk mára 90 százalékra nőtt. Különösen igaz ez a takarékszövetkezet esetében, ahol az ügyfelek kizárólag személyesen intézik pénzügyeiket.
A magyar tulajdonú cégcsoportot alkotó Scale Consulting, Scale Solutions és Scale Research csoport tagjai a bankfejlesztési tanácsadás, az informatika és a piackutatás különböző területein nyújtanak támogatást.